Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSöderström, Sylvia
dc.contributor.advisorLiaaen, Janne Marita Alvestad
dc.contributor.authorBenden, Nina Margrethe Lilo Fagertun
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:26Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:67456512:17555312
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783091
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractInnledning: Ansatte i barnehager er sentrale i å oppdage om barn har motoriske utfordringer. Flere yrkesgrupper innenfor den pedagogiske og helsefaglige retningen kan støtte disse barna. Målet med denne studien var å undersøke hvordan barnehageansatte oppdager at barn har motoriske utfordringer og hva de gjør med den informasjonen. Metode: Kvalitative intervju med 7 ansatte i to barnehager utgjør datagrunnlaget. Funnene analyseres ved bruk av Systematisk Tekstkondensering. Resultat: Den første mistanken kommer som summen av flere små ting. Den følges opp blant annet ved systematisk observasjon i barnehagen. Vurderinger gjøres med bakgrunn i fagkunnskap og erfaring. De ansatte forteller om gode erfaringer med observasjon som integreres i barnehagehverdagen. Diskusjon: Funnene diskuteres under overskriftene Et kontekstavhengig normalitetsbegrep og Barnehagen som mangesidig arena. Ulike syn på hva som er normal motorisk utvikling kan bidra til ulikheter i tilbudet, og påvirke mulighetene til tverrfaglig samarbeid. Nøkkelord: Barns utvikling, Bevegelse, Dagliglivets aktiviteter, Motorisk aktivitet.
dc.description.abstractIntroduction: Employees in Early Childhood Education and Care (ECEC) facilities are essential in detecting children with motor difficulties. The children get support from professionals with pedagogic and health backgrounds. Goal: To gain av understanding of how employees in Norwegian ECEC facilities determine that a child has a need for support. Data collection: Qualitative interviews with employees in two ECEC facilities. The data was analyzed using STC. Findings: Realization occurs as the sum of small things. It is followed up by systematic observation in the facility. Assessments are based in the employees expertise. The employees have good experience with integrating observations in daily life in the ECEC facility. The findings are discussed under the headlines A contekst dependent concept of normality and The ECEC facility as a multifaceted arena. Differing views on what is normal motor development can affect what is being offered, and the interdisciplinary collaboration.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ se barn med motoriske utfordringer i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel