SE MULIGHETER SAMMEN: Hva er samtrening og hvordan opplever toppidrettsutøvere og trenere at samtrening kan bidra til å styrke toppidrettsutøveres aktivitetsutførelse?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783047Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Det er en økende interesse for samtrening for mennesker med og uten funksjonsnedsettelser på både olympisk og rekreasjonsnivå, men det mangler kunnskap om hvordan samtrening fungerer og hvilken effekt samtrening har for utøverne.Målet med denne studien var derfor å undersøke dette fenomenet ved å intervjue olympiske og paralympiske idrettsutøvere på norges rolandslag om deres opplevelser. I tillegg ble deres trenere og ledere også intervjuet. Denne studien skal utvikle kunnskap om opplevelsene og refleksjonene knyttet til samtrening på norges rolandslag og også hvordan samtrening styrker utøvernes aktivitetsutførelse.Kvalitativ metode ble brukt for å samle inn og analysere dataene, som var intervjuer av seks deltagere. Dataene ble analysert med inspirasjon fra en kvalitativ analysemetode.Resultatene viste tre hovedtemaer: avgjørende rammebetingelser, utvikling av laget og utøverne, og god og inkluderende lagånd. Konklusjon av studien viser at samtrening kan være relevant for å styrke aktivitetsutførelse for olympiske og paralympiske idrettsutøvere, når det tas i betraktning at menneskelig aktivitet og aktivitetsutførelse påvirkes av en rekke faktorer. There is a growing interest in co-training for people with and without disabilities at both an Olympic and a recreational level, but there is a lack of knowledge about how co-training works and what effect it has for the athletes. The aim of this study was, therefore, to investigate this phenomenon by interviewing Olympic and Paralympic athletes at the Norwegian Rowing Federation about their experience. In addition, their coaches and leaders were also interviewed. This study will develop knowledge about the experiences and reflections related to co-training on the Norwegian Rowing Federation and also how co-training strengthen the athletes' occupational performance. A qualitative method was used to collect and analyse the data, which was interviews of six participants. The data were analysed with inspiration from qualitative content analysis. The results showed three main themes: decisive framework conditions, development of the team and athletes, and good and inclusive team spirit. Conclusion of the study demonstrates that co-training can be relevant to enhance occupational performance for Olympic and Paralympic athletes, when taken into consideration that human occupation and occupational performance are influenced by a variety of factors.