Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorForbergskog, Vesna
dc.contributor.authorKjerringvåg, Maren Berg
dc.date.accessioned2021-09-25T16:25:37Z
dc.date.available2021-09-25T16:25:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81643445:34498156
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782980
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: 410 000 barn har en eller to foreldre med en psykisk lidelse. Hensikt med oppgaven er å øke kunnskap og forståelse rundt hvordan barn kan oppleve å ha en psykisk syk forelder. Samtidig undersøke hvordan sykepleier kan ivareta barn som pårørende når forelder blir innlagt på sykehus. Metode: Systematisk litteraturstudie basert på sju kvalitative forskningsartikler, supplert med relevant teori, pensumlitteratur og egne erfaringer. Resultat: Barn opplever belastninger knyttet til forelderens psykiske lidelse, og ytterligere når forelderen blir innlagt. De har et stort behov for informasjon når de er pårørende til en psykisk syk forelder. Barn som fikk tilstrekkelig informasjon økte kunnskap om sykdom og behandling, som reduserte belastningene. Den psykisk syke forelderen som fikk informasjon fikk økt kunnskap om barnets behov og hvordan sykdom påvirket familien. Helsepersonell manglet kompetanse om barn og pårørendearbeid, men også hvordan de tilegnet seg nødvendig kompetanse igjennom opplæring. Helsepersonell med barneansvar på avdeling opplevde ansvaret utfordrende grunnet manglende veiledning og organisering. Konklusjon: Flere faktorer kan være avgjørende for opplevelsen av forelders psykiske lidelse hos barn. Sykepleier kan igjennom tilstrekkelig tilrettelagt informasjon tilpasset individuelle behov og forutsetninger fremme god helse og forebygge sykdomsutvikling hos det enkelte barnet. Foreldre, både syk og frisk, trenger informasjon og veiledning som hvilke behov barn trenger og hvordan de kan gjøre familiesituasjonen lettere. For sykepleie vil tilstrekkelig tid, ressurser, støtte fra ledelse og faglig kompetanse være avgjørende for pårørendearbeidet. Sykepleier med barneansvar kan trenge tilrettelegging og veiledning om dybde og omfang av arbeidet. Nøkkelord: Barn, pårørende, psykisk lidelse, informasjon, sykepleie
dc.description.abstractAbstract Background: 410 000 children have one or two parents with a mental illness. The aim of the study is to increase knowledge and understanding of how children experience having a mentally ill parent. At the same time, examine how nurses care for children as relatives when a parent is admitted to hospital. Method: Systematic literature study based on seven qualitative research articles, supplemented with relevant theory, syllabus literature and my own experiences. Result: Children experience different concerns related to parent’s mental illness, and further when the parent is admitted to hospital. They have a great need for information as relatives of a mentally ill parent. Children who received adequate information increased their knowledge about illness and treatment, which reduced their concerns. The mentally ill parent who received information gained knowledge about the children´s needs and how illness affected the family. Health workers lacked competence about children as relatives, but also how they acquired the necessary competence through training. Health workers with child responsibility in a department found the responsibility challenging due to lack for guidance and organization. Conclusion: Several factors can be decisive for the experience of parental mental illness to children. Through sufficient and adapted information to individual needs and conditions, the nurse can promote good health and prevent disease development in the individual child. Parents, both sick and healthy, need information and guidance on what children need and how to make the family situation easier. For nursing sufficient time, resources, support from management and professional competence will be crucial for the relative’s work. Nurses with child responsibility may need adaption and guidance on the depth and scope of the work. Keywords: Children, relatives, mental illness, nursing, information
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarn som pårørende av psykisk syk forelder
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel