Postoperativ smerte hos barn
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782950Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Sammendrag Tittel: Postoperativ smerte hos barn
Bakgrunn: Smerte hos barn er undervurdert og underbehandlet (Den norske legeforeningen, 2009, s. 30). Sykepleier har en stor rolle i smertebehandlingen hos barnet, og sykepleier har ansvar ved observasjoner og kartlegging, samt rapportering av smerter og effekt av smertelindring (Wøien & Strand, 2008, s. 274).
Hensikt/problemstilling: Hensikten med litteraturstudiet er å øke sykepleiers kunnskap rundt postoperativ smertebehandling hos barn. I tillegg å belyse områder som trenger forbedring, da man ser at teori, forskning og praksis ikke samsvarer til enhver tid. Problemstillingen er:
«Hvordan kan sykepleier bidra til å opprettholde adekvat postoperativ smertebehandling hos barn?»
Metode: Et litteraturstudium der teori, forskning og egne erfaringer som utgangpunkt for å belyse problemstillingen. Forskningen er basert på et systematisk søk på Medline, Cinahl og Sykepleien.no. Åtte forskningsartikler er analysert ved hjelp av Evans analysemodell. Både kvalitativ og kvantitativ metode er benyttet.
Resultater: Sykepleiere uttrykte mangel på kunnskap, samt viste dårlige holdninger angående smerte og smertebehandling til barnet. Det ble belyst et gap mellom den teoretiske kunnskapen og den faktiske sykepleieutøvelsen. Selv om barna opplevde sterke smerter, var både barna og foreldrene fornøyde med smertebehandlingen. Smertekartleggingsverktøy ble brukt, men smerten ble ikke alltid kartlagt. Barnas egenvurdering ble tatt i betraktning under smertevurderingen, men ble ikke alltid tatt på alvor.
Konklusjon: Ifølge teori og forskning opplever barn moderate til sterke smerter postoperativt. Sykepleier har en viktig rolle i smertebehandlingen til barnet, og må ta i bruk sine kunnskaper for å kunne utøve sykepleie.
Nøkkelord: Postoperativ smerte, barn, sykepleier, smertebehandling, smertevurdering.