• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilknytning mellom foreldre og det premature barnet: En studie om hvordan "Close Collaboration with Parents Training Program" påvirker foreldre-barn-tilknytningen til premature barn i nyfødtintensivavdelingen

Maria Torgersen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:81643445:23080176.pdf (6.713Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2782923
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie [4227]
Abstract
Bakgrunn

Ved en prematur fødsel blir tilknytningsporsessen mellom foreldrene og barnet forstyrret. «Close Collaboration with Parents Training Program» (CC) er et opplæringsprogram for helsepersonell på nyfødtintensivavdelingen, som er utviklet med utgangspunkt i foreldre-barn-tilknytning og utviklingstilpasset omsorg.

Hensikt

Oppgaven utforsker på hvilken måte innføringen av CC på nyfødtintensivavdelingen kan bidra til å øke tilknytningen mellom foreldre og det premature barnet.

Metode

Oppgaven er en systematisk litteraturstudie som tar utgangspunkt i syv fagfellevurderte forskningsartikler, og resultatene fra disse sammenstilles og analyseres i lys av bakgrunnskunnskap og teori.

Resultater

Funnene fra artiklene viser at innføringen av CC påvirker foreldre-barn-tilknytningen gjennom fysisk kontakt, foreldreinvolvering, foreldres tilstedeværelse, utviklingstilpasset omsorg, emosjonell støtte og privatliv. CC påvirker også relasjonen mellom sykepleierne og foreldrene, gjennom å endre sykepleiers holdninger og rolle, endrer måten sykepleiere og foreldre kommuniserer på, og bidrar til at sykepleiere ser det unike ved hver familie.

Konklusjon

CC kan bidra til økt foreldre-barn-tilknytning ved å øke kvaliteten på tiden foreldrene bruker i avdelingen, styrke foreldrerollen og endre avdelingens omsorgskultur til en familiesentrert omsorgspraksis.

Nøkkelord

Foreldre-barn-tilknytning, premature barn, Close Collaboration with Parents Training Program, sykepleie
 
Background

In the case of a premature birth, the bonding between the parents and the infant is disturbed. The «Close Collaboration with Parents Training Program» (CC) is a training program for health care professionals in the neonatal intensive care unit, which has been developed based on parent-infant-bonding and developmental care.

Aim

The aim of the thesis was to explore in what way the implementation of CC in the neonatal intensive care unit can help increase the bonding between parents and the premature infant.

Method

The thesis is a systematic literature study based on seven peer-reviewed research articles, and the results from these are compiled and analyzed in the light of background knowledge and theory.

Results

The findings from the articles show that the implementation of CC affects the parent-infant-bonding through physical contact, parental involvement, parental presence, developmental care, emotional support, and privacy. CC also affect the relationship between the nurses and the parents, by changing nurses’ attitudes and roles, change the way nurses and parents communicate, and help nurses see the uniqueness of each family.

Conclusion

CC can contribute to increase parent-infant-bonding by increase the quality of the time parents spend in the NICU, strengthen the parental role, and change the units care culture to a family-centered care practice.

Keywords

Parent-infant-bonding, premature infant, Close Collaboration with Parents Training Program, nursing
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit