Psykoedukasjon for pasienter med bipolar lidelse
Abstract
Bakgrunn/hensikt: I Norge anslås det at 1-2% av befolkningen har bipolare lidelser. Det er en lidelse som påvirker flere aspekter ved pasientens liv og kan påvirke livskvaliteten i stor grad. Psykoedukasjon er en behandlingsmetode som kan fremme økt livskvalitet hos pasienter med bipolare lidelser. Hensikten med denne oppgaven er å få kunnskap om pasienter med bipolare lidelsers opplevde livskvalitet, hvordan livskvaliteten kan økes ved anvendelse av psykoedukasjon, og faktorer som kan være avgjørende for full effekt av tiltaket. Kunnskap sykepleiere kan tilegne seg og som kan være avgjørende for å fremme økt livskvalitet hos pasientene, vil diskuteres.
Metode: Systematisk litteraturstudie med kvalitative og kvantitative studier hentet fra Psychinfo, Medline og Cinahl.
Resultat: Studiene i oppgaven viser til psykoedukasjon som en bidragsyter til økt livskvalitet hos pasienter med bipolar lidelse, både ved en individuell, gruppevis og pårørendeinvolvert tilnærming. Livskvalitet som måleinstrument vises å være verdsatt av pasientene, ettersom flere aspekter ved deres liv blir vektlagt. Noen av studiene så på sykepleiere som utøvere i behandling med pasienter med bipolare lidelser, hvorav relasjonen mellom pasient og sykepleier ble fremvist som betydningsfull.
Konklusjon: Funnene i denne litteraturstudien viser til at psykoedukasjon har en god effekt på livskvaliteten til pasienter med bipolar lidelse. Ettersom det er flere aspekter som kan avgjøre hvorvidt denne behandlingen er effektiv, vil kunnskap om hvilke forutsetninger som må tas i betraktning, samt hvilken tilnærming som kan ha effekt være viktig kjennskap for sykepleieren. Background/Intention: In Norway, approximately 1-2 % of the population is diagnosed with bipolar disorder. A disorder that affect several aspects of the patient’s life including the quality of life. Psychoeducative treatment is an intervention that can promote the quality of life towards patients with bipolar disorder. The purpose of this assignment is to increase knowledge about patients with bipolar disorders experienced quality of life, how the quality of life can be promoted by the use of psychoeducation and to view different factors that can be crucial. Also, knowledge the nurse can acquire, that can be beneficial for the patient’s quality of life will be discussed.
Method: Systematic literature study including qualitative and quantitative studies collected from Psychinfo, Medline and Cinahl.
Findings: The studies included in this assignment shows that psychoeducation can contribute to a higher quality of life among patients with bipolar disorders, both in individual terms, in groups and with relatives involved. The measurement of quality of life is shown to be appreciated by patients, as several aspects of their life is emphasized. Some studies viewed the nurse as a practitioner towards patients with bipolar disorder, and the studies bring up the relations between the patient and the nurse as appreciated.
Conclusion: The findings in this literature study shows that psychoeducation has a great effect on the quality of life towards patients with bipolar disorder. Because of the various of factors that can determine whether the treatment is effective or not, knowledge about different prerequisites that can play a role and which approach is proven effective, is important information for the nurse.