Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRedergård, Anne Grete
dc.contributor.authorAalbu, Elin Berger
dc.date.accessioned2021-09-25T16:22:53Z
dc.date.available2021-09-25T16:22:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81643445:21558413
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782878
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Det er ca. 316-345 000 med diagnosen diabetes mellitus i Norge, 1 av 10 av disse vil utvikle diabetiske fotsår. Metode: Oppgaven er utført ved hjelp av litteratursøk. Vitenskapelige artikler som kunne belyse problemstillingen ble valgt og vurdert med utgangspunkt i inklusjons- og eksklusjonskriterier. Resultat: Funn viser at pasienter som har risikofaktorer for å utvikle diabetiske fotsår (DFU), burde kartlegges slik at en kan sette inn tiltak i forebyggingen. Ernæring og aktivitet ble vist som de viktigste forebyggingstiltakene ved diagnosetidspunkt hos type 2 pasienter. Insulinbehandling er viktigste tiltak hos type 1 pasienter. Resultatene i flere av artiklene viste manglende kunnskap hos sykepleiere og pasienter om forebygging av DFU. Kunnskapsformidling og samarbeid mellom sykepleier og pasient har stor betydning i forebyggingen. Det ble vist til standard fotpleie, som et viktig forebyggende tiltak, i tillegg kom det frem at termometri kunne være en ny og effektiv måte å forebygge DFU på. Konklusjon: Funnene indikerer at forebyggingen ikke blir prioritert godt nok av sykepleiere og pasienter. Sykepleierne trenger mer kunnskap om forebygging for å kunne lære bort og veilede. Med kunnskap, kan pasienter bli motivert og ta forebyggingen på alvor. Fremtidig forebygging kan personaliseres, slik at pasientene får bedre egenpleie og en hverdag der forebygging ikke tar alt fokus.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleier, i samarbeid med den eldre pasienten, forebygge diabetiske fotsår.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel