Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorB Eilertsen, Mary-Elizabeth
dc.contributor.authorOverrein, Nora
dc.date.accessioned2021-09-25T16:22:35Z
dc.date.available2021-09-25T16:22:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81643445:22968488
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782867
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractIntroduksjon: Små barn innlagt på sykehus kan motsette seg ubehagelige eller smertefulle prosedyrer og dette kan medføre at sykepleiere bruker fysisk tvang for å få gjennomført prosedyren. Dette kan gi flere uheldige konsekvenser for barnet på kort og lang sikt. Når barn motsetter seg prosedyrer er det sykepleiere som utfører de aktuelle prosedyrene og derfor har sykepleierne en viktig rolle i å forebygge og redusere bruk av fysisk tvang. Hensikten med denne studien er å undersøke sykepleieres utfordringer knyttet til bruk av fysisk tvang mot barn innlagt på sykehus. Metode: Studien er basert på en digital spørreundersøkelse. Sykepleiere og spesialsykepleiere innen barne- og helsesykepleie fra en barneavdeling på et Universitetssykehus i Midt-Norge ble forespurt om å delta. Studien fikk 17 respondenter og foregikk i mars 2021. Resultat: 15 av 17 deltakere var enige i at fysisk tvang forekommer. Litt under halvparten (41%) opplever at de er trygge på egen kunnskap om fysisk tvang. Majoriteten (88%) ønsker mer kunnskap om hvordan fysisk tvang har uheldige konsekvenser for barnet. Flertallet (76%) opplever det som svært tøft når barnet blir holdt fast mot sin vilje. Samtlige var enige i at sykepleierne svært sjeldent involveres i debrifinger. Et fåtall (18%) dokumenterer bruk av fysisk tvang, og kun 18% svarte at de har retningslinjer rundt bruk av fysisk tvang. 47% har fått opplæring i holdeteknikk. Konklusjon: Studien viser at flesteparten av sykepleierne er enige i at fysisk tvang mot barn forekommer. Det synes å være et behov for kompetansehevende tilbud slik at sykepleiere får økt kunnskap om fysisk tvang. Studien viser organisatoriske utfordringer sykepleiere møter, som mangel på retningslinjer, lav regulering av dokumentering og mangelfull opplæring i holdeteknikk. I tillegg må det tilrettelegges slik at sykepleiere i større grad får mulighet til å møtes i planlagte refleksjoner og debrifinger.
dc.description.abstractIntroduction: Young children can resist unpleasant or painful procedures in hospitals and this can lead nurses to use physical restraint to complete the procedure. That can have several unfortunate consequences for the child. When children oppose procedures, it is the nurse who performs the relevant procedures and therefore plays an important role to prevent and reduce the use of physical restraint. The aim of this study is investigating challenges nurses have concerning the use of physical restraint on children admitted to hospital. Method: The study is based on a digital survey. Nurses and specialist nurses within pediatric nurses and public health nurses from a pediatric ward at a University Hospital in Central Norway was asked to participate. The study took place in March 2021 an received 17 responses. Results: 15 out of 17 participants agreed that physical restraint occurred. Just under half (41%) experience that they are confident about their knowledge about physical restraint. The majority (88%) want more knowledge about how physical restraint has consequences for the child. The majority (76%) find it difficult when the child is held against their will. All agreed that nurses are very rarely involved in debriefings. A few (18%) documents the use of physical restraint and only 18% answered that they have guidelines. 47% of nurses have received training in holding techniques. Conclusion: The study shows that most of the nurses agreed that physical restraint on children occurs. There seems to be a need for competence enhancing resources so that nurses obtain increased knowledge about physical restraint. The study shows organizational challenges nurses face such as lack of guidelines, low regulation of documentation and lack of training in holding technique. In addition, it must be facilitated for nurses to have a better opportunity to meet in planned reflections and debriefings.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av fysisk tvang mot barn innlagt på sykehus
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel