De usynlige – barn som er pårørende til psykisk syke foreldre
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782853Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Tema/Tittel: De usynlige – barn som er pårørende til psykisk syke foreldre
Bakgrunn for valg av tema: Gjennom min praksis i psykisk helse, så jeg at barna til psykiske syke foreldre ikke var mye inne i bildet selv om det er lovpålagt at helsepersonell har ansvar for barn. Dette vekket interessen min, som fremtidig sykepleier, for å finne ut mer om hvordan disse barna blir ivaretatt.
Hensikten: Å samle kunnskap om helsepersonells plikter knyttet til håndtering og ivaretakelse av barn som har foreldre med alvorlig psykisk lidelse.
Problemstilling: «Hvordan kan sykepleier møte og ivareta barn som er pårørende til en forelder med en alvorlig psykisk lidelse?»
Metode: Dette er en litteraturstudie med et sykepleiefaglig perspektiv fra barns ståsted. Ved bruk av pensum, systematisk litteratursøking fra NTNUs database som er fagfellevurdert. Gjennom SveMed+ ble én artikkel inkludert, gjennom Oria valgtes to, via CINAHL valgtes tre og gjennom manuell søking på Sykepleien.no ble én artikkel inkludert. Til sammen ble syv artikler inkludert som jeg anså relevant for å besvare oppgavens problemstilling.
Resultat: I denne oppgaven kommer det fram at i noen tilfeller kan sykepleiere som er barneansvarlige mangle kompetanse og informasjon om behandling av barn som er pårørende. Det vises også at barn har et stort behov for kartlegging, mestring og oppfølging, og tilstrekkelig informasjon gjennom samtaler.
Konklusjon: Gjennom funnene fra litteraturen kommer det fram at utbredt kompetanse er vesentlig for sykepleier sin rolle som barneansvarlig. Sykepleiere skal jobbe helsefremmende og sykdomsforebyggende når de ivaretar barn som er pårørende til alvorlig psykisk syke foreldre. Det finnes utfordringer i sykepleier sitt møte med barn som er pårørende til alvorlig psykisk syke foreldre.
Nøkkelord: Helsepersonell, barn som pårørende, psykiske lidelse og mestring.