Opplevd stress hos sykepleiere under koronapandemien.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782840Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
IntroduksjonDenne fagartikkelen undersøker hvordan koronapandemien har påvirket sykepleieres arbeidshverdag ved en avlastningsbolig for barn. Sykepleieyrket er allerede forbundet med stor arbeidsbelastning med stress som en konsekvens av dette. Studiens hensikt er å undersøke hvordan sykepleierne har opplevd stress da arbeidshverdagen brått ble endret som følge av SARS-Cov-2 (koronaviruset).
MetodeFor å få en dypere innsikt i sykepleiernes opplevelser og meninger ble det gjennomført fire kvalitative semistrukturerte intervju. Alle informantene jobbet klinisk på avdelingen og hadde faststilling både før og under koronakrisen. Intervjuene ble gjennomført i mars 2021, og ble analysert ved hjelp av prinsippene for systematisk tekstkondensering.
ResultatResultatene viser at konsekvensene av at ledelsen hadde hjemmekontor førte til nyoppståtte stressorer. Organiseringen av arbeidet knyttet til smitte, samt redsel for å ta med smitte inn i avdeling opplevdes også som stressende. Ny og hyppig informasjon ble nevnt som frustrerende og kaotisk. Det ble også nevnt noen faktorer som innvirket positivt i deres arbeidshverdag. Dette var et godt arbeidsmiljø, trygghet av å ha en fast jobb og sykepleiernes personlige ressurser.
KonklusjonStudien har vist at raske endringer som følge av koronapandemien har ført til usikkerhet og nyoppståtte stressorer blant sykepleierne på en avlastningsbolig for barn. Studien kan tyde på at klare ansvarsroller og rutiner er viktig, spesielt i situasjoner der ledelsen ikke er til stede. Videre har studien vist at et trygt og godt arbeidsmiljø er av stor betydning for å håndtere og redusere stress. Studien konkluderer samtidig med at stress er subjektivt, og at det er viktig å kartlegge hva den enkelte sykepleier opplever som mulige kilder til stress. Dette kan være viktig for å håndtere fremtidige kriser der omstendighetene endres raskt. IntroductionThis article examines how the corona pandemic has influenced the daily work in a relief auxiliary home for children. The nursing profession is already associated with a high workload, with stress as a consequence. This study looks at how nurses have experienced stress when their daily work routines abruptly changed as a consequence of SARS-Cov-2 (corona virus).
MethodIn order to gain a deeper insight into the of the nurses’ actual experiences and opinions, four qualitative semi-structured interviews were conducted. All interviewees had permanent clinical employment before and during the pandemic. The interviews were conducted during March 2021, and were analyzed by the principles of systematic text-condensation.
ResultsThe study uncovered the emergence of new stressors as a consequence of the management team working from home. Organization of the work tasks related to possible infection, and the fear of bringing contamination into the department were also perceived as stressful. A factor causing frustration was the frequently changing and varying information provided. The study also uncovered factors that had positive outcomes. These factors include the effects of a positive working environment, the safety of having a permanent job, and the nurses’ personal resources.
ConclusionThe study uncovered that the rapid changes as a result of the covid-19 pandemic have led to uncertainty and the emergence of stressors among the registered nurses at the auxiliary home. The study indicates the importance of clarifying routines and defining clear roles of responsibility, especially in the case of the management team not being physically present. Furthermore, the study emphasizes the importance of a safe and positive working environment in order to cope with and reduce the level of stress. The study also found that stress is a subjective matter, and that it hence is important to define potential sources to stress at each nurse’s individual level. It is important to keep this in mind in the management of future crisis where circumstantial workplace changes take place rapidly.