• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Foreldredeltakelse under innleggelse i en nyfødt intensivavdeling med eneromstruktur

Hatlen, Erika
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2782798
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie [2414]
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn

Antall nyfødt intensivavdelinger med eneromstruktur er økende. Sammenlignet med tradisjonelle flersengsrom er enerom forbundet med flere fordeler som redusert innleggelsestid, redusert morbiditet og forbedret langtidsutfall for premature barn. Fordelene med enerom er avhengig av tilstedeværelse av foreldre og tilstrekkelig foreldreinvolvering innenfor rammene av en familiesentrert utviklingstilpasset omsorgsmodell.

Hensikt

Hensikten med studien var å undersøke hvordan foreldre til premature eller syke nyfødte opplever foreldredeltakelse under innleggelse i en nyfødt intensivavdeling med eneromstruktur.

Metode

En kvalitativ studie med semistrukturerte individuelle intervju gjennomført på en nyfødt intensivavdeling med eneromstruktur på et universitetssykehus i Norge fra oktober 2020 til januar 2021. Deltakerne var ni mødre og åtte fedre til elleve premature eller syke nyfødte. Datamaterialet ble analysert i henhold til systematisk tekstkondensering.

Resultat

Analysen av datamaterialet resulterte i tre hovedkategorier som beskriver foreldrenes opplevelser vedrørende foreldredeltakelse på en nyfødt intensivavdeling med eneromstruktur og hvordan omgivelsene og kontinuerlig tilstedeværelse var medvirkende til eierskap til barnet og opplevelsen av foreldreansvar: eneromstruktur tilrettelegger for ansvarsovertakelse som en gradvis prosess, omgivelsene påvirker opplevelsen av foreldreansvar og kontinuerlig tilstedeværelse medvirker til eierskap til barnet.

Konklusjon

Denne studien illustrer hvordan kontinuerlig tilstedeværelse av foreldre og foreldredeltakelse medvirker til individualisert omsorg, tilknytning til barnet og opplevelsen av foreldrerollen. Funnene indikerer behov for tydeligere retningslinjer for foreldredeltakelse på enerom, videreutvikling av barselopphold på nyfødtavdelinger og fremhever innvirkningen pasientrommenes utforming kan ha for foreldres opplevelse av foreldreansvar og ansvarsfordeling med helsepersonell.
 
Background

The number of neonatal intensive care units (NICU) with single-family room design is increasing. Compared to traditional open bay units, single-family room design is associated with several advantages including reduction in total length of stay, reduced infant morbidity and improved neurodevelopmental outcomes for preterm infants. The beneficial effects are correlated with parental presence and parental involvement in accordance with a family centred developmentally supportive care approach.

Aim

The purpose of the study was to explore parents’ perception of parental participation during admission to a NICU with single-family room design.

Method

A qualitative study with semi-structured individual interviews conducted at a single-family room NICU at a university hospital in Norway from October 2020 to January 2021. The participants were nine mothers and eight fathers of eleven premature or ill infants admitted at the time of study. The data were analysed in accordance with systematic text condensation.

Results

The data analysis identified three main categories describing the parents’ experiences regarding parental participation in a single-family room NICU: single-family room design facilitates transfer of responsibility as a gradual process, the surroundings enhance parental recognition of responsibility and continuous presence contributes to ownership of the infant.

Conclusion

This study demonstrates how continuous parental presence and parental participation enhances the parents´ experience of the parental role, contribute to early attachment and to individualized care. The findings emphasize the need for defined guidelines regarding parental participation in single-family room NICUs, further development of couplet-care and illustrate the impact that the environmental structure may have on parents’ recognition of responsibility and transfer of responsibilities.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit