Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrudt, Solveig Kirsti
dc.contributor.authorNordli, Sofie Elisabeth
dc.date.accessioned2021-09-25T16:18:53Z
dc.date.available2021-09-25T16:18:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:60382273:30443494
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782746
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractAbstrakt Denne studien tar for seg sykepleiere og deres arbeidsmetoder ved veiledning av gravide tenåringer i Nicaragua. Temaet vil tolkes i lys av relevant forskning og teori. Momenter som blir fremhevet er tilrettelegging basert på tenåringers utviklingsnivå, empowerment, kunnskapsgrunnlag, gruppeveiledning og kvalitetssikring av veiledning. Det ble gjennomført to semistrukturerte intervjuer av sykepleiere med flere års erfaring på den karibiske siden av Nicaragua. I tillegg ble det foretatt deltagende observasjoner ved helsesentre, sykehusavdelinger og mødrehjem. Observasjonene og intervjuene foregikk i perioden januar til mars 2020. Analysen ble gjennomført ved å sammenfatte empiriske data til hovedtemaet «tilrettelegging av veiledning», med tilhørende og relevante sub-temaer. Resultatene viser at informantene var bevisste på at tenåringsgravide hadde et behov for mer veiledning enn voksne, erfarne gravide. Charlas (gruppeveiledning) var hovedarenaen for dette. Andre funn viste at mindre livserfaring og manglende kunnskap om seksualitet, prevensjon og graviditet var fremtredende blant tenåringsgravide. Videre ble det avdekket at tenåringsgravide og gravide med mer erfaring delte rom, noe som førte til veiledning og støtte dem imellom. Resultatene fra intervjuene og observasjonene var til dels motstridende når det kom til temaene «relasjon» og «gruppeveiledning». Sykepleierne i Nicaragua virket tilsynelatende klare over at tenåringsgravide hadde behov for tilrettelagt veiledning. Likevel ble det observert at tenåringsgravide mottok den samme veiledningen som de med mer erfaring og kunnskap. Studiens praktiske implikasjon er at empowerment og tilrettelagt veiledning vil kunne bidra til mer selvstendighet, samt gjøre tenåringsgravide bedre rustet til morsrollen. Tilrettelagt veiledning er en vesentlig del av sykepleiefaget, og sykepleiere globalt bør derfor tilstrebe å ha fokus på dette.  
dc.description.abstractAbstract The purpose of this study is to observe the guidance of nurses to pregnant adolescents in Nicaragua. Relevant research will enlighten the topic. The highlighted aspects of this study will be empowerment, knowledge, group counselling and facilitated guidance based on their level of development. In addition, their comprehension will be mentioned Two semi structured interviews were completed with experienced nurses at the Caribbean side of Nicaragua. In addition, participatory observations were completed. They found place in health centers, hospital departments and mother homes. The data collection found place in January through March 2020. The analysis was completed by summarizing relevant data to the main topic “facilitated guidance” with associated subtopics. Results show that the informants were conscious of the fact that pregnant adolescents have a different need for guidance. “Charlas” (group guidance) was the main arena for this. Other findings indicated that adolescents have less knowledge about sexuality, contraception and motherhood than adult pregnants. In addition, the results show that pregnant adolescents and adult pregnants with more life experience shared rooms, which led to guidance and support. The results under the topics “relation” and “group guidance” were partially conflicting between the interviews and observation. Nurses in Nicaragua seemed to be conscious about the pregnant adolescents´ additional needs for more facilitated guidance. Nevertheless, it was observed that the adolescent pregnants received the same guidance as the pregnants with more knowledge and experience. The practical implication of this study is that empowerment and facilitated guidance will contribute to independency among adolescent pregnants. They can also become more equipped for the role as a mother. Facilitated guidance is a crucial part of the nursing profession. Therefore, this is something nurses globally should strive to focus on.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSykepleieres veiledning i Nicaragua «Voksne kvinner har mer erfaring, men et barn som ikke har hatt barn før trenger mer»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel