Light Column System
Abstract
Denne oppgaven består av forskning og utvikling av et Lyskolonne System (LCS) for Vard Electro AS. LCS er en samling av lyd- og optisk varslingssystem for alarmer om bord i fartøy, og er plassert i bråkete områder av fartøyet for å varsle mannskapet om noe trenger oppmerksomhet. Prosjektet består av forskning, design og utvikling av en prototype Lyskolonne (LCU), og viser konseptet til systemet. Systemet inkluderer redundant kommunikasjon mellom LCUer, viser visuelle alarmsymboler og sirenetoner. Det er utviklet et konfigurasjonsgrensesnitt for konfigurering av systemet i felten og for feilsøking.
Rapporten inkluderer metodene og resultatene som ble brukt for å oppnå et pålitelig LCS, som er skalerbart og er enkel å installere og konfigurere. Systemet er pålitelig med en redundant master/slave-arkitektur av PLC-ene, som er de viktigste kontrollerne i hver LCU. Installasjonen og konfigurasjonen av LCS er forenklet ved å utvikle en 'one-box-for-all' løsning. Det er ingen eksterne komponenter annet enn LCU-ene og Ethernet-nettverket. Den optiske indikasjonen av alarmer blir oppfunnet på nytt ved hjelp av LED-moduler for å vise alarmsymboler og varsellampe for å indikere alarmer.
Prosjektet oppnådde alle de kritiske kriteriene i henhold til designkriteriene gitt av Vard Electro. Det er fremdeles forbedringer for både programvare og maskinvare som kan gjøres for å gjøre systemet komplett for bruk på fartøy. This thesis concerns research and development of a Light Column System (LCS) for Vard Electro AS. The LCS is a clustered audio and optical notification system for alarms on vessels, and are placed in noisy areas of the vessel to notify the crew if anything needs attention. The project consists of research, design and development of a prototype Light Column Unit (LCU), and show the concept of the system. The system include redundant communication between LCUs, displaying visual alarm symbols and siren tones. A configuration interface is developed for configuring the system in the field and troubleshooting.
The thesis includes the methods and results used to achieve a reliable LCS, that is scalable and easy to install and configure. The system is reliable with a redundant master/slave architecture of the PLCs, which are the main controllers of each LCU. The installation and configuration of the LCS is simplified by the development of a 'one-box-for-all' solution. There are no external components other than the LCUs and the Ethernet network. The optical indication of alarms is reinvented using LED modules to display alarm symbols and a warning light to indicate alarms.
The project achieved all of the critical criteria according to the design criteria given by Vard Electro. There are still improvements for both software and hardware that can be done for making the system complete for usage on vessels.