Facilitating and Carrying out Innovation Processes in the Public Sector: Implementing Assistive Technology on a Municipal Level
Abstract
I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan offentlig sektor jobber med å tilrettelegge og gjennomføre innovasjonsprosjekter. Helt konkret ser jeg på et prosjekt som inngår i Nasjonalt Velferdsteknologiprogram, som Helse- og omsorgsdepartementet startet i 2013. Prosjektet kalles Utprøving og distribusjonsprosjektet, og hadde som mål å implementere velferdsteknologi i alle norske kommuner. En aldrende befolkning og en forventet mangel på helsepersonell vil skape nye og komplekse utfordringer i helsesektoren. Dette var bakgrunnen for prosjektet. Den norske regjeringer stiller store krav og har forventninger til hvordan slike prosjekter skal organiseres og operasjonaliseres. Målet mitt er å undersøke hvordan Utprøving og distribusjonsprosjektet foregikk i praksis. Dette gjorde jeg ved å undersøke oppgavens problemstilling, hvordan jobber aktører med å organisere og gjennomføre innovasjonsprosjektet som innebærer implementering av velferdsteknologi?
Den empiriske dataen som danner grunnlaget for min masteroppgave, ble samlet inn da jeg var på en månedslang utplassering i et konsulentfirma. Konsulentfirmaet jobber med å veilede kommuner gjennom Utprøving og distribusjonsprosjektet. Jeg gjennomførte kvalitative observasjoner og feltarbeid for å studere hvordan ulike aktører jobbet med prosjektet. På syv ulike workshoper observerte jeg 102 deltakere fra 54 ulike kommuner. Videre gjennomførte jeg syv intervju med deltakere fra workshopene og to telefonintervju med prosjektledere. I oppgaven bruker jeg to teoretiske perspektiver fra studier av kunnskap, teknologi og samfunn (STS), Modus 2 og innrammingsperspektivet. Teoriene kan gi innblikk i komplekse innovasjonsprosesser der kunnskap, teknologi og mennesker står sentralt.
Hovedfunnene i oppgaven viser at organiseringen av prosjektet inkluderte et tverrfaglig samarbeid mellom statlige, kommunale og private aktører. Organiseringen var innovativ og skulle tilrettelegge for tverrfaglig problemløsning og kunnskapsproduksjon. Det ble i løpet av prosjektet utviklet tre sentrale hjelpemidler for å danne et felles rammeverk for kommunenes arbeid med prosjektet. Disse hjelpemidlene var to «verktøykasser» og en workshop. Samtidig skulle hjelpemidlene tilrettelegge for kunnskapsoverføring mellom de involverte aktørene. Videre viste det seg at kommunene møtte på ulike utfordringer lokalt. Dermed måtte gjennomføringen av prosjektet bli lokalt tilpasset hver kommune. I slutten av oppgaven vil jeg diskutere implikasjonene mine funn kan ha for framtidige innovasjonsprosesser. This thesis explores the process of facilitating and carrying out an innovation process inthe public sector. I do so, by examining how the process of implementing assistivetechnology unfolded. The Norwegian government has great expectations for the publicsector, which is believed to play a crucial role in solving challenges in today’s society. Thisapplies to the Norwegian healthcare services as well, where an ageing population and aprojected lack of healthcare personnel may create new and complex challenges. TheTesting and Distribution Project, which ran from 2013–2020, was intended to solve someof these challenges by implementing assistive technology in all Norwegian municipalities.In this thesis I explore the complex process undertaken by multiple actors of organisingand operationalising this innovation process. My aim is to better understand how the publicsector works to digitalise and modernise healthcare services.
The empirical data primarily stems from a month-long work placement in a consultancyfirm that guides municipalities through the project. Qualitative observations and fieldstudies were conducted in order to follow the actors involved in this process. This includedobserving 102 participants from 54 different municipalities and attending seven workshopsin the project. Furthermore, seven interviews were conducted with participants during theworkshops and two phone interviews were conducted with two project leaders. I use twotheoretical perspectives from the Science and Technology Studies (STS), Mode 2 andFraming, as such perspectives have been suggested as an ideal focus to untangle complexinnovation and knowledge making processes involving technology and humans.
My key findings illustrate how the organisation of the project involved actors collaboratingacross disciplines in novel ways. Through transdisciplinary problem solving the actorsaimed to produce diverse and socially robust knowledge. Three tools were developed, twotoolboxes and the workshops, which were used to frame the process and facilitateknowledge transferring. Finally, the findings suggest that the municipalities deal with largevarieties of challenges at the municipal level, prompting the need for locally embeddedprocesses to implement national policy. My findings enrich the understanding of how oneinnovative process in the public sector unfolded. Moreover, the findings highlight the actors’focus on transdisciplinary problem solving and locally adapted processes as key elementsin innovative processes. The implication these findings may have on future innovation inthe public sector are discussed.