Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiskvik, Anne Margrethe
dc.contributor.authorÅlskog, Cecilie Sleppen
dc.date.accessioned2021-09-24T18:30:15Z
dc.date.available2021-09-24T18:30:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82974605:87117426
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781805
dc.description.abstractBakgrunnen for å skrive denne oppgaven er min pedagogisk interesse for undervisning i dans. Jeg har undervist dans siden 2008 og vært lærer for danseelever i videregående skole siden 2019. Observasjoner og forskning har vist at norske skoleelever sliter med motivasjon fra ungdomsskolen. Hensikten med denne oppgaven er å utforske hva litteraturen sier om motivasjon og undervisningstradisjon i dans. I dansekunstopplæring og utdanning har det i lang tid vært tradisjon med pedagogikk basert på mesterlæretradisjonen. Det har i nyere tid vært pekt på noen utfordringer ved å holde på dette pedagogiske rammeverket. Vi står i 2021 i en overgang til nye læreplaner (https://www.udir.no/) . Kunnskapsløftet 2020 innføres gradvis med nye læreplaner. I skoleåret 2020/21 har Vg1 tatt i bruk nye, mens vg2 og vg2 starter innføring neste skoleår. Oppgaven legger ulike pedagogiske teorier til grunn og metoden vil være en gjennomgang av litteratur, en pedagogisk filosofisk refleksjon. Innholdet er begrenset til å omhandle noen utvalgte motivasjonsteorier og belyse motivasjon i relasjon til valg av læringsaktivitet. Hensikten er å svare på problemstilling på bakgrunn av hva litteraturen kan bidra med reflektert gjennom min forforståelse. Problemformulering er: Hvordan fremme motivasjon for læring i dansefag på danselinje i videregående skole? For å avgrense oppgaven er det valgt noen underspørsmål som vil belyses ytterligere i drøftingsdelen: 1) Hvordan tilrettelegge for et mestringsorientert læringsmiljø i danseundervisningen? 2) Hvordan legge til rette for at eleven opplever autonom ytre motivasjon i danseundervisningen? 3) Hvordan kan veiledning som læringsaktivitet bidra til å fremme den autonome selvstendige eleven? Det er flere innganger til å tilrettelegge for elevenes motivasjon for læring og veiledning kan være en aktuell læringsaktivitet. Utfordringer kan være rammer som tid, mål og prestasjonssituasjoner i skolen.
dc.description.abstractThe background for writing this thesis is my interest for pedagogy and teaching dance. I have taught dance since 2008, and been a high school teacher since 2019. Observations and research shows that students in Norwegian schools struggles with motivation from the age of 13. The purpose of this thesis is to explore what the literature says about motivation and teaching tradition in dance. In dance art education and training, there has long been a tradition of pedagogy based on the master teaching tradition. In recent times, some challenges have been pointed out in maintaining this pedagogical framework. In 2021, we are in a transition to new curricula (https://www.udir.no/). Kunnskapsløftet 2020 is gradually introduced with new curricula and vg1 has in the school year 2020/21 introduced new ones, while vg2 and vg2 start the introduction next school year. The thesis is based on various pedagogical theories and the method will be a review of literature, a pedagogical philosophical reflection. It is limited to dealing with some selected motivation theories and illuminating motivation in relation to the choice of learning activity. The purpose is to answer the problem on the basis of what the literature can contribute reflected through my preconception. Problem formulation is: How to promote motivation for learning in dance subjects on “danselinje” in high school? In order to delimit the task, some sub-questions have been chosen: 1) How to facilitate a mastery-oriented learning environment in dance teaching? 2) How to facilitate that the student experiences autonomous external motivation? 3) How can guidance as a learning activity help to promote the autonomous independent student? There are several inputs to facilitate students' motivation for learning and tutoring can be a relevant learning activity. Challenges can be frameworks such as time, goals and performance situations in school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMotivasjon og danseundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel