Måleusikkerhet ved koordinatmålemaskin av flymotoraksling
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2781768Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven i maskiningeniør tar for seg måleusikkerhet under oppmåling av flyakslinger i Prismo målemaskin. Problemstilingen avgrenser seg til to hovedområder: deformasjon av flyaksling under oppspenning i fikstur, og tilstanden til stylus-systemer før, under og etter måling. Oppgaven tar for seg hvordan disse variablene påvirker den totale måleusikkerheten, og hva som kan gjøres med dette.
For å legge grunnlaget for oppgavens metode har litteratur som omhandler blant annet måleusikkerhet, mekanikk, statistikk og standarder blitt benyttet. Brukte metoder inkluderer simulasjoner og beregninger, empirisk forskning, statistiske analyser og forslag til utbedringer.
Gjennom simulasjon og empiriske forsøk viser resultatetene antydning til deformasjon. Det blir presentert en ny oppspenningsmetode, via nytt design av fikstur. Det blir dokumentert endring i stylus-systemet over et gitt antall målesykluser via empiriske forsøk. Forslag til verifiseringsmetode er laget. Oppgaven konkluderer med at det er gode muligheter for å minske måleusikkerhet under oppmåling av flyakslinger. This bachelor thesis in mechanical engineering adresses measurement uncertainty during measuring of jet engine shafts in the Prismo coordinate measuring machine. The thesis focuses on two main areas: deformation of the shaft in the fixture, and the state of stylus systems before, during and after measuring. The thesis adresses how these variables affect the total measurement uncertainty, and what can be done about it.
The method is based on diverse literature about, among other things, measurement uncertainty, mechanics, statistics and standards. The methods used include simulations and calculations, empirical research, statistic analysis and proposals for improvements.
Through simulation and empirical trials the results show some deformation. A new method of fixture is presented. The thesis documents changes in the stylus system after a given number of measurement cycles. A new method of verification is proposed. The thesis concludes that it is possible to minimize uncertainty during measuring of jet engine shafts.