Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFilippo Berto
dc.contributor.advisorTerje Rølvåg
dc.contributor.authorAdrian Golten Eikevik
dc.date.accessioned2021-09-24T18:13:58Z
dc.date.available2021-09-24T18:13:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:60273394:34497144
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781676
dc.description.abstractI denne masteroppgaven videreutvikles styrekronen på en Ducati Multistrada 1260S, med fokus på additiv tilvirkning som produksjonsmetode. Denne metoden har langt mindre geometriske begrensninger som tradisjonelle tilvikningsmetoder har. Optimaliseringsmetoder som topologi optimalisering er av den grunn blitt anvendt for å oppdage smarte design. Styrekronen består i dag av tre hovedkomponenter, steering head som er den øvre delen av en trippel tre klemme, handle holder lower som er holderen til styret og handlebar bracket upper som er braketten som holder styret nedtil holderen. I det nye designet er steering head og handle holder lower blitt til èn del som i denne rapporten blir kalt steering head bracket (SHB). Dette sparer Ducati for bolter, skiver og hylser. Ved hjelp av topologi optimalisering har total vekten blitt redusert med 36%, fra 1304 g til 830 g uten for stor betydning på stivheten. Der man tidligere oppnådde en utbøyning på 0,15 mm har man nå en utbøyning på 0,41 mm under maksimal nedbremsning. På veien mot det nye designet evalueres også fire forskjellige topologi optimaliseringsprogrammvarer samt noen metoder for rekonstruksjon av CAD. Disse programvarene er Siemens NX Topology Optimization for Designers, SolidWorks Simulations, Fusion360 Generative Design og Abaqus CAE Tosca. De blir sammenlignet på flere områder, både på optimaliseringsmuligheter og tidsbruk.
dc.description.abstractIn this master's thesis, the steering arrangement for a Ducati Multistrada 1260S is further developed, focusing on additive manufacturing as the production method. This method has fewer geometric limitations than traditional manufacturing methods have. Optimization methods such as topology optimization have been used for that reason to detect smart designs. The steering arrangement currently consists of three main components, the steering head, which is the upper part of a triple tree clamp, the handle holder lower, which is the holder of the handlebar and handlebar bracket upper, which is the bracket that holds the handlebar down to the holder. In the new design, steering head and handle holder lower has become one part that in this report is called steering head bracket (SHB). This saves Ducati for bolts, washers, and sleeves. By using topology optimization, the total weight has been reduced by 36 %, from 1304 g to 830 g without losing noticeable stiffness. Where a deflection of 0.15 mm was previously achieved, there is now a deflection of 0.41 mm during maximum braking. Along the way towards the new design, four different topology optimization software, as well as some CAD re-construction methods, are evaluated. These software are Siemens NX Topology Optimization for Designers, SolidWorks Simulations, Fusion360 Generative Design, and Abaqus CAE Tosca. They are compared in several areas, both on optimization opportunities and time
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign and Optimization for Additive Manufacturing of Steering Head and Handlebar Bracket for Ducati Multistrada 1260 S
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel