Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaskins, Cecilia
dc.contributor.authorPedersen, Stein Marius
dc.date.accessioned2021-09-24T18:12:26Z
dc.date.available2021-09-24T18:12:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:60273394:20929616
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781663
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDette dokument presenterer prosessen rundt utviklingen av en helt ny girboks for DNV GL Fuel Fighter 2020 bilen. Dette fra de første skisser til ett fullt utvikliet konsept klar for produksjon. Hovedmålet med prosjektet var å utvikle en ny girboks for DNV GL Fuel Fighter, da den gamle, hadde noen utfordringer. Videre ville forfatteren av denne oppgave bevise en gang for alle med empiriske data om det å ha flere trinn vil gjøre hele drivsystemet, basert rundt en elektrisk motor, mere effektiv. Videre ville forfatteren også eksperimentere med metoder fra Set-Based Concurrent Egnineering for å gjøre utviklingen mere Lean og effektiv. Som med de aller fleste prosjekter, ble dette prosjektet også i stor grad påvirket av den globale situasjonen våren 2020. Dette førte til at Shell Eco-Marathon sammen med utviklingen av alle systemene på 2020 bilen til å ble kansellert. Forfatteren klarte fortsatt å nå hovedmålet om å konstruere girboksen. Men det ville ikke bli mulig å teste den, da utviklingen av andre systemer den er avhengig av stoppet opp. Derfor ble girboksen aldri satt i produksjon. Fortsatt er konstruksjonen ferdig og planene vil bli gitt til neste års lag, slik at de kan komme tidligere igang med arbeidet for 2021 SEM sesongen.
dc.description.abstractIn this thesis the development process of a new gearbox for the DNV GL Fuel Fighter 2020 car is presented. From the first sketches to the finished design ready to be set in production. The main goal of this project was to develop a new gearbox concept, as the old one had some shortcomings. Further the author of this thesis where to prove with empirical data if having two selectable speeds would make the entire power train run more efficient. The author of this thesis would also experiment with Set-Based Concurrent Engineering practices to make the development process more Lean and efficient. As with most projects, this project was also heavily affected by the global situation of spring 2020. This lead to the Shell Eco-Marathon and further the development of the 2020 car being cancelled. The author of this thesis would still complete the main goal of developing the gearbox. However it was not going to be possible to test the gearbox, as the development of other systems on stopped. Further the gearbox was not set in production. Still the design is finished and the plans are going to be handed over to the coming season's team, to give them a headstart for the 2021 season of SEM.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleDevelopment of an Efficient Gearbox for DNV GL Fuel Fighter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel