Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugen, Stein
dc.contributor.authorAndersen, Dani
dc.date.accessioned2021-09-24T17:32:36Z
dc.date.available2021-09-24T17:32:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:78668897:52431174
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781535
dc.description.abstractHavbruksnæringen er blant de mest risikopåvirkende yrkene i norsk industri, når det gjelder omkomne. Utvidelsen av havbruksnæringen mot mer utsatte områder kan lede til en risikoøkning, på grunn av usikkerheten av hvordan offshore havbruk vil utvikle seg. Servicefartøy operasjoner har vist seg å være en stor bidragsyter til den samlede risikoen. Forbedret fokus for å etablere en sikker og effektivt design for et servicefartøy ment å operere offshore, kan ha stor innflytelse i å senke den mulige høye risikoen i offshore-opprett. Målet med denne oppgaven er å utføre en risikobasert skipsdesign for dekkplattformen til et servicefartøy for havbruksnæringen. Dette er gjort for å finne den beste kombinasjonen av oppdragsrelaterte systemer og utstyr, for å sikre utførelsen av nødvendige operasjoner. Kombinasjonen av systemer og utstyr og operasjonene skipet kan forvente å utføre, er basert på funnene i en preliminær fare analyse. Rammeverket bruker fartøy design av en Macho 40 som grunnlag for fartøyplattformen. Resultatene fra analysen viste at flertallet av alle de identifiserte farlige hendelsene er plassert i risikokategorien for personell, noe som gjorde dette til et fokus for reduksjon. Blant operasjonene som er fokusert på i denne oppgaven, er ankerhåndtering og fortøyning betraktet som den største bidragsyteren til de identifiserte farlige hendelsene. Løfteoperasjoner viste seg å være den viktigste bidragsyteren til farlige hendelser rangert som uakseptable. Den endelige utformingen av dekkplattformen til Macho 40 er valgt ut fra motivasjonen for å redusere den samlede risikoen for personell. Fartøyet er utstyrt med forskjellige oppdragsrelaterte systemer og utstyr for å utføre IMR, forsyning og transport, støtte under operasjoner og beredskaps og redningsoperasjoner. Teknologiske og organisatoriske tiltak for risikoreduksjon er implementert i designet for å redusere risikoer knyttet operasjoner, med spesiell fokus på løfteoperasjoner.
dc.description.abstractThe aquaculture industry is among the most risk influenced occupations in Norwegian industry, in terms of fatalities. The expansion of the aquaculture industry towards more exposed locations can lead to an increase in this risk, because of uncertainties of how the offshore aquaculture industry will evolve. Operations performed with an aquaculture service vessel has shown to be a major contributor to the overall risk. Enhanced focus to establish a safe and efficient design for an aquaculture service vessel for exposed locations could greatly influence lowering the possible high risk in offshore farming. This thesis aims to perform a risk-based ship design for the deck platform of an aquaculture service vessel. This is done to find the best combination of operation related systems and equipment, to enable for safe performance of required operations. The combination of systems and equipment and the operations the vessel will be performing is based on the findings of a preliminary hazard analysis. The framework utilizes the vessel design of a Macho 40 as the basis for the vessel platform. The results provided from the preliminary hazard analysis showed that the majority of all the identified hazardous events were located in the personnel risk category, making it a focus of reduction. Among the operations focused on in this thesis, is anchor handling and mooring operations regarded as the major contributor to the identified hazardous events. Lifting operations showed to be the major contributor to hazardous events ranked as unacceptable. The final design for the deck platform of the Macho 40, is chosen based on its motivation for reducing the overall risk to personnel. The vessel is equipped with different operation related systems and equipment to perform IMR, supply and transport, support during operations, and emergency response and rescue operations. Technological and organizational risk-reduction measures are implemented to reduce operations risk, with a special focus on lifting operations.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign of service vessels for operations in exposed aquaculture
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel