The Effect of Subsidies in Hydrogen Projects at Equinor
Description
Full text available on 2024-08-01
Abstract
Storbritannia har inngått omfattende forpliktelser mot mer bærekraftige energiløsninger og planlegger å subsidiere grønne løsninger for å tiltrekke seg investeringer. Equinor skal utvikle, sammen med sine partnere, hydrogeninfrastruktur i H2H Saltend-prosjektet, som vil sette i gang hydrogenøkonomien i Storbritannia. Siden hydrogenmarkedet er umodent, vil Storbritannia distribuere subsidier for å gjøre hydrogen konkurransedyktig med eksisterende drivstoff.
Oppgaven ønsker å undersøke hvordan disse subsidiene påvirker Equinor, og H2H Saltend-prosjektet brukes som case for denne oppgaven. Forskningen vil undersøke denne påvirkningen på tre nivå: Equinors ansatte, deres prosjekt og Equinor som organisasjon. Empiriske data samles inn gjennom semi-strukturerte intervjuer med ansatte i Equinor og dokumenter knyttet til H2H Saltend. En litteraturgjennomgang av relevant teori gjennomføres for å gi et grunnlag for de empiriske funnene. Teori om endringsledelse, verdiskaping, prosjektledelse og motivasjons blir diskutert opp mot emperien .
Forfatterne finner at subsidier fungerer som katalysatorer i denne energiomstillingen. Som et resultat kan Equinor gå etter nye forretningsmuligheter som er i tråd med strategien og visjonen. I tillegg fremmer denne hydrogenutviklingen motivasjon og kreativitet hos de ansatte. Prosjektet viser seg å være høyst usikkert som et resultat av avhengigheten til subsidier. På en annen side er miljøet hvor prosjektet opererer i tilrettelagt for innovasjon og verdiskaping. Dette resulterer i en høyrisikoinvestering for Equinor, men med potensial for betydelig verdiskaping gjennom nye verdikjeder for organisasjonen. Studien oppfordrer til implementering av omfattende planlegging, og spesifikke kortsiktige mål for både prosjektet og de ansatte. I tillegg oppfordres tett samarbeid mellom Equinor og nøkkelinteressenter. The UK has made extensive commitments towards more sustainable energy solutions and is planning to subsidize green solutions to attract investments. Equinor is, together with its partners, developing hydrogen infrastructure in the H2H Saltend project, which will initiate the hydrogen economy in the UK. As the hydrogen market is immature, the UK will distribute subsidies to make hydrogen competitive with established fuels.
The thesis aims to examine how these subsidies affect Equinor, and the H2H Saltend project is used as the case for this thesis. The research will explore this impact on three levels: Equinor's employees, their project, and Equinor as an organization. Empirical data is collected through semi-structured interviews with employees at Equinor and documents relating to H2H Saltend. A literature review of relevant theory is conducted to give a foundation to the empirical findings. Theory on change management, value creation, project management, and motivation is used to discuss the empirical findings.
The authors find that subsidies act as catalysts in this energy transition and can create a market for hydrogen. As a result, Equinor can pursue new business opportunities that align with its strategy and vision. Additionally, this hydrogen development is seen to promote motivation and creativity for employees. The project is found to be highly uncertain as a result of the dependency on subsidies. However, the environment in which the project operates promotes innovation and value creation. This culminates down to a high-risk investment for Equinor, which has the potential for significant value creation through new value chains for the organization. The study encourages the employment of extensive planning and specific short-term goals for both the project and the employees. Additionally, that Equinor and the project engage in a cooperative partnership with key stakeholders.