Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteinmo, Marianne Terese
dc.contributor.authorGaasø, Torill Henden
dc.contributor.authorFrøystadvåg, Lovise
dc.date.accessioned2021-09-22T16:05:17Z
dc.date.available2021-09-22T16:05:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82751215:84768606
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780516
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke hvordan kvinner kan lykkes innenfor teknologisk gründerskap, der vi har søkt å finne konkrete elementer som kan bidra til dette. Studiens problemstilling er dermed: «Hvordan kan kvinner lykkes som teknologigründere?». For å besvare denne problemstillingen har vi benyttet en kvalitativ metodisk tilnærming. Vi har gjennomført dybdeintervju av seks kvinnelige teknologigründere, der hovedfokuset har vært på deres fortellinger og subjektive erfaringer. Kvinnene er fulltidsgründere og daglig ledere av små- og mellomstore, norske virksomheter. I tillegg har vi hatt en samtale med en fagperson innen likestillingsarbeid, samt intervjuet lederen av et teknologinettverk for kvinner, som har tilført ytterligere kunnskap og forståelse av forskningstemaet. Bakgrunnen for denne studien er å undersøke hvordan en kan øke kvinneandelen blant norske teknologigründere gjennom å forstå hvordan våre informanter har lykkes, da det finnes lite norsk forskning som går i dybden på dette. Det valgte temaet er viktig å belyse, da de teknologiske produktene og tjenestene har stor innvirkning på våre liv, noe de også vil ha i fremtiden. De må dermed utvikles av både kvinner og menn for å best mulig tilpasses hele samfunnet. For å belyse temaet har vi i all hovedsak benyttet teori knyttet til gründerskap og kjønn, teknologi, motivasjon og ressurser som er essensielle for en gründer i form av menneskelig-, sosial- og finansiell kapital. Studiens hovedfunn er at det finnes flere måter å lykkes på som norsk, kvinnelig teknologigründer. Informantenes mangfold viser at det ikke eksister en enkelt oppskrift som vil være lik for alle. De motiveres av ulike faktorer, har ulik bakgrunn når det kommer til utdanning og erfaring, omgir seg med et mangfold av andre mennesker og har benyttet seg av ulike kilder til finansiell kapital. Vi finner imidlertid at det er størst sannsynlighet for å lykkes som kvinnelig teknologigründer dersom de motiveres av pullfaktorer, ved selvrealisering, gjennom å utnytte egen kompetanse, eller oppdage muligheten for et produkt i markedet. Motivasjon, sammen med de tre kapitalene, fungerer i et tett samspill der de har gjensidig påvirkning på hverandre, da de kan utvikles og benyttes, samt kombineres, på ulike måter. Sammen vil disse være avgjørende for å se mulighetsrommet som eksisterer innenfor teknologi, samt avgjørende for hvorvidt kvinner kan lykkes som teknologigründere.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to examine how women can succeed within technological entrepreneurship, where we have sought to find elements that can contribute to this. The research question for this study is: “How can women succeed in technological entrepreneurship?”. To answer this question, we have conducted a qualitative methodological approach including in-depth interviews with six female technological entrepreneurs in Norway. The main focus has been on their stories and their personal experiences. The women are full-time entrepreneurs and Chief Executive Officers of small- and medium-sized, well-known Norwegian companies. In addition, we also interviewed a professional within gender equality, as well as the leader of a network for women in technology. They have provided further knowledge and understanding of the research topic. The background for this study is to examine how the proportion of women among Norwegian technological entrepreneurs can be increased by understanding how our informants have succeeded, as there is limited in-depth research on this topic in Norway. This is an important topic to highlight as technological products and services have an increasing impact on our lives. The technology must therefore be developed by both women and men to best adapt to the whole society. In order to highlight this topic, we have mainly used theories related to entrepreneurship and gender, technology, motivation and resources essential for an entrepreneur: human-, social- and financial capital. The key findings of this study shows that there are several ways to succeed as a Norwegian, female technological entrepreneur. The diversity of our informants shows that there is not one single path for all female entrepreneurs. They have different motivations for becoming entrepreneurs, have different backgrounds of education and work-related experience, they surround themselves with a diversity of people and have used different sources of financial capital. However, we find that female technological entrepreneurs are most likely to succeed if they are motivated by pull factors through self-realization, by utilizing their own expertise or by discovering the possibility of a product in the market. Motivation, together with the three capitals, works in a close interaction where they have mutual influence on each other, as they can be developed and used, as well as combined, in different ways. Together they will be crucial to see the opportunity that exists within technology, and access to them will be decisive for whether women can succeed as technological entrepreneurs.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTeknologi tilpasset alle
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel