Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnardal, Per Ståle
dc.contributor.advisorLyngstadås, Hakim
dc.contributor.authorPedersen, Christoffer Waage
dc.contributor.authorGodager, Anders Schill
dc.date.accessioned2021-09-22T16:04:55Z
dc.date.available2021-09-22T16:04:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82753627:84756773
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780506
dc.description.abstractBakgrunnen for denne masteroppgaven er å bedre forstå hvordan økonomistyring praktiseres i festivalbransjen. Verdiskapingen til musikkfestivaler skjer over noen få dager hvert år, og styring kan foregå med kun det forestående arrangementet tatt i betraktning. Bransjen opplever i tillegg en høy grad av usikkerhet. Dette gjør det spennende å se på hva som skal til for å lykkes på sikt. Tre ulike casefestivaler ble derfor valgt på bakgrunn av at de på hver sin måte har hatt suksess og overlevd gjennom flere år: Nordlysfestivalen, Parkenfestivalen og Jugendfest. For å gi et innblikk i aktørenes erfaring og kunnskap ble det tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilke faktorer oppfattes som fremmende for langsiktig styring i festivaler? For å besvare problemstillingen, ble Malmi og Brown (2008) sitt rammeverk som omhandler styringspakke benyttet. Deres teoretiske bidrag ble brukt til å kategorisere festivalenes styringssystem i fem kategorier: kortsiktig planlegging, langsiktig planlegging, kybernetisk styring, administrativ styring og kulturell styring. Dette ble gjort for å visualisere likheter og ulikheter i festivalenes styring. De kategoriserte styringssystemene ble deretter analysert i lys av betingelsesteori, hvor de viktigste teoretiske bidragsyterne var Otley (1980) og Chenhall (2003). For å undersøke hvilke faktorer festivallederne oppfattet som fremmende for langsiktig styring, ble følgende betingelsers påvirkning analysert: organisasjonsstruktur, størrelse, markedskonkurranse og fiendtlighet, nasjonal kultur, kompensasjonssystemer, eksternt miljø og strategi. Studien ble utført med en kvalitativ tilnærming, hvor data er samlet inn gjennom dybdeintervjuer. Resultatene av studien viser at alle de definerte betingelsesvariablene ble oppfattet å influere utformingen av et langsiktig styringssystem. Hvilken grad de opplevdes som fremmende for langsiktighet varierte. Høy usikkerhet i eksternt miljø, økt kapasitet gjennom størrelse og sterk markedskonkurranse, var de faktorene som ble oppfattet å fremme langsiktig styring i størst grad. Det var også tydelig at betingelsene påvirket hverandre. Resultatene identifiserte at kompetanse var essensielt for langsiktig styring. Betydningen av kontinuerlig aktivitet kom også frem som en sentral faktor for langsiktig styring.
dc.description.abstractThe background of this master thesis is to gain a better understanding of management control practice within the festival industry. The value creation for music festivals only takes place during a few days of the year, and the economic control can take place with only the upcoming event in mind. The industry also experiences a high degree of uncertainty. For these reasons, it would be interesting to examine what it takes for festivals to succeed. Therefore, three successful festivals that have survived through several years were chosen as cases for this study: Nordlysfestivalen, Parkenfestivalen and Jugendfest. In order to give insight into the participants´ experience and knowledge, the following research question was raised: What factors are perceived as promoting for long-term control in festivals? In order to answer the research question, Malmi and Brown´s (2008) framework dealing with management control systems as a package was used. The framework was used to categorize the festivals´ management control systems into five categories: short-term planning, long-term planning, cybernetic control, administrative control and cultural control. The purpose of this was to visualize similarities and differences in the festivals´ management control systems. The categorized data was then analyzed in light of contingency theory, in which the most central theoretical contributors were Otley (1980) and Chenhall (2003). In order to identify the factors festival leaders perceived as promoting for long-term control, the following contingency variables were analyzed: organizational structure, size, market competition and hostility, national culture, compensation systems, external environment and strategy. The study was conducted with a qualitative approach, whereby data was collected through in-depth interviews. The study found that all of the defined contingency variables were perceived as influential in the design of a long-term management control system. However, the extent to which they were perceived as promoting longevity varied between the festivals. High degree of uncertainty in the external environment, increased capacity through size and high market competition, were the factors perceived to promote long-term management control to the greatest extent. It was also clear that the contingency variables influenced each other. Conclusions from the analysis identified that knowledge and competence were essential for long-term management control. The significance of continuous activity also emerged as a key-factor for long-term management control.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLangsiktig styring i festivaler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel