Digitalisering og Data-analyser i revisjon
Abstract
Formålet med studien er å undersøke hvordan digitalisering og bruk av Big Data-analyser påvirker revisors utøvelse av profesjonell skepsis. De store revisjonsselskapene (Big 5) har de senere årene investert store ressurser i digitale revisjonsverktøy. Profesjonell skepsis er sentralt i en velfungerende revisjon og er avgjørende for rollen som allmennhetens tillitsperson. Dette gjør det interessant å undersøke hvordan revisors utøvelse av profesjonell skepsis påvirkes av den teknologisk utviklingen og digitale revisjonsverktøy for å sikre fortsatt tillit til revisjon.
Studien er gjennomført med kvalitativ tilnærming og eksplorerende forskningsdesign. Som grunnlag for å besvare problemstillingen er data samlet inn gjennom intervjuer med relevante aktører. Totalt er det gjennomført 11 dybdeintervju med praktiserende revisorer, representanter fra fagavdeling/innovasjonsavdeling og Den norske Revisorforening. Funn fra intervjuene er sammen med relevant teori om revisjon, profesjonell skepsis, innføring av ny teknologi og bruk av Big Data-analyser i revisjon benyttet til analyse. Basert på dette har vi utledet en konklusjon på studiens problemstilling.
Resultatene fra studien viser at bruk av Big Data-analyser i revisjon fører til økt fokus på revisors vurderinger. Som et resultat av dette vil revisors utøvelse av profesjonell skepsis bli mer kritisk. Standardisering og automatisering av revisjonshandlinger og prosesser fører til at deler av revisjonen forenkles og effektiviseres. Samtidig muliggjør Big Data effektive analyser av virksomheten og visualisering av potensielle risikoer. Som følge av dette kan revisor gjennomføre en mer risikobasert og måleffektiv revisjon sammenlignet med bruk av tradisjonell metodikk. Dette forventes videre å bidra til økt revisjonskvalitet.
Imidlertid viser studiens funn at manglende kunnskap om og erfaring med bruk av Big Data-analyser kan utfordre revisors kritiske tenkning. Revisjonsbransjen har i denne sammenheng et særlig ansvar for nyutdannede revisorer. Som et resultat av standardisering og automatisering ekskluderes store deler av erfaringsgrunnlaget for utvikling av profesjonell skepsis. Som en følge av dette må revisjonsselskapene sørge for at nyutdannede får opparbeidet nødvendige ferdigheter for kritisk tekning tidlig i karrieren som revisor. Den teknologiske utviklingen gjør derfor at forståelsen for innholdet i og betydningen av selve begrepet revisjon blir mer sentralt. Studiens funn understreker viktigheten av revisors ansvar for å utøve profesjonell skepsis - også i en digital hverdag. The purpose of this study is to establish insight and understanding on how digitalization and the use of Big Data-analyses affect the auditors’ professional scepticism. The Big 5 have invested vast amounts of resources in digital auditing tools. The auditor role requires strict professional scepticism. This makes research into how auditors’ practice is affected by technological development and use of digital tools crucial to ensure continued trust in audits.
To answer the main question, a qualitative study with exploratory research design was conducted. A total of 11 informants have been interviewed. Findings from these interviews, together with relevant theory, literature and previous research have been used for analysis and discussion. Based upon this, a conclusion on the main question has been finalized.
The result of this study indicates that the use of Big Data-analyses in auditing leads to an increased emphasis on the auditors judgement. As a result, the importance of the auditor’s professional scepticism increases. Standardized and automated audit procedures will make parts of the audit simpler and more efficient. Big Data enables analyses of the business and visualization of potential risks. As a result, the auditor can conduct a more risk-based and efficient audit, compared to the use of traditional methodology. This is further expected to increase audit quality.
However, this study’s findings indicate that a lack of knowledge and experience with the use of Big Data-analyses can result in challenges regarding the auditor’s critical thought process. As a result of standardization and automation, newly graduated auditors will lose large parts of the experience base for building their own professional scepticism and develop their critical senses. Thus, the firms delivering auditing services have a particular responsibility to ensure newly graduated auditors gain the necessary skills required for critical thinking. The technological development therefore makes the understanding of the term audit more central. The study’s findings underline the importance of the auditor’s responsibilityto exercise professional scepticism - also in a digital everyday life.