Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSupphellen, Magne
dc.contributor.authorHansen, Martin Jæger
dc.contributor.authorSørum, Hanne Ingdal
dc.date.accessioned2021-09-22T16:04:00Z
dc.date.available2021-09-22T16:04:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82735216:84672108
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780489
dc.description.abstractVerden står overfor komplekse utfordringer knyttet til klima- og samfunnsordninger, hvor det å sikre bærekraftig utvikling er kritisk for jordens tilstand. Det forventes i større grad enn før at aktører i næringslivet tar sin del av ansvaret for å håndtere utfordringene. En næring som virkelig har blitt gjenstand for det økende presset omkring bærekraft er norsk oppdrett. I løpet av de ti siste årene har det oppstått flere utfordringer knyttet til bærekraft i bransjen. Dette har skapt debatt og store avisoverskrifter. I dag ser vi at de fleste store aktørene i næringen har utformet kjerneverdier knyttet til bærekraft, noe som tyder på at utfordringene har blitt tatt på alvor. Det er imidlertid ikke nok å kun utforme kjerneverdiene, det må også utarbeides en klar strategi for hvordan verdiene skal implementeres. Kjerneverdier som ikke etterleves kan medføre store konsekvenser for selskapet. Det kan blant annet resultere i svekket troverdighet til ledelsen, kyniske ansatte og en dårligere organisasjonskultur (Lencioni, 2002). Denne masteravhandlingen forsøker å utforske forholdet mellom kjerneverdier knyttet til bærekraft og grad av etterlevelse. For å undersøke dette forholdet ble det utført analyser basert på data innhentet gjennom en spørreundersøkelse sendt til åtte ulike selskaper i norsk oppdrettsnæring. Studien baserer seg på teorien om planlagt atferd samtidig som begrepene moralske normer og rollemodellatferd er inkludert i vår forskningsmodell. Det første forskningsspørsmålet tar for seg i hvilken grad kjerneverdiene knyttet til bærekraft etterleves av aktører i norsk oppdrettsnæring. For å besvare forskningsspørsmålet ble det tatt utgangspunkt i respondentenes selvrapporterte etterlevelse. Vårt andre forskningsspørsmål tar for seg hvilke faktorer som hemmer og fremmer etterlevelsen av kjerneverdier knyttet til bærekraft i norsk oppdrettsnæring. For å besvare dette forskningsspørsmålet ble det utformet ni hypoteser relatert til hvilke faktorer som potensielt kan forklare graden av etterlevelse av kjerneverdier knyttet til bærekraft. Resultatene viser at aktørene i norsk oppdrettsnæringen rapporterer høy grad av etterlevelse av kjerneverdier knyttet til bærekraft. Videre viser resultatene at tre av ni hypoteser oppnådde støtte. På bakgrunn av dette kan vi fastslå at aspektene som har størst betydning for graden av etterlevelse av kjerneverdier knyttet til bærekraft er holdning til handling og opplevd atferdskontroll.
dc.description.abstractThe world is facing major climate and social challenges, where ensuring sustainable development is critical for the earth’s condition. It is expected to a greater extent than we have seen in the past, that corporations now take their share of the responsibility for dealing with the challenges. An industry that has been the subject of the increasing pressure around sustainability is the Norwegian fish farming industry. Over the past decade, several challenges have arisen related to sustainability in the industry, resulting in debate and major newspaper headlines. Today, we see that most of the leading companies in the industry have developed a set of core values related to sustainability. However, it is not enough to only conjure up some core values. A clear strategy for the implementation of the values must also be formulated. Empty value statements can be highly destructive for a company, and they can result in cynical employees, undermined credibility towards the managers and a poor organizational culture (Lenioni, 2002). This master's thesis seeks to explore the relationship between core values related to sustainability and degree of compliance. To investigate this, analyzes were performed based on data obtained through a survey sent to eight different companies in the Norwegian fish farming industry. Our study is based on the theory of planned behavior. In addition, the concepts of moral norms and role model behavior have been incorporated in our research model. The first research question addresses the extent to which core values associated with sustainability are complied with by companies in the Norwegian fish farming industry. In order to answer the research question, we collected data on the respondents’ self-reported compliance. Our second research question addresses the factors that inhibit and promote compliance with core values related to sustainability in the Norwegian fish farming industry. To answer this research question, nine hypotheses were formulated related to which factors potentially explains the degree of compliance with core valuesrelated to sustainability. Our results show that companies in the Norwegian fish farming industry report a high degree of compliance with core values related to sustainability. Furthermore, our findings reveal that three out of nine hypotheses achieved support. On the basis of this, we can state that the factors of greatest significance for the degree of compliance with core values related to sustainability are attitude and perceived behavioral control.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEtterlevelse av kjerneverdier knyttet til bærekraft i norsk oppdrettsnæring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel