Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteinmo, Marianne Terese
dc.contributor.authorTangen, Håvard
dc.contributor.authorStokke, Sine Brynestad
dc.date.accessioned2021-09-22T16:03:41Z
dc.date.available2021-09-22T16:03:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82751215:84759009
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780483
dc.description.abstractVi står i dag ovenfor store bærekraftsutfordringer. Da oppstartsbedrifter spiller en sentral rolle i utviklingen av nye løsninger, er det viktig at vi bygger en kultur som støtter opp og legger til rette for gründervirksomhet. Vi vil derfor studere «bærekraftige oppstartsbedrifter» i denne masteravhandlingen. Problemstillingen for studien er: «Hvordan utvikles bærekraftige oppstartsbedrifter?». Problemstillingen er operasjonalisert i fire forskningsspørsmål som tar for seg kjennetegn ved en bærekraftig gründer, mål og verdiløfte for hva virksomheten skal oppnå og levere, finansiering for oppstartsselskaper, og til slutt samhandling med sentrale aktører for å styrke bærekraftsarbeidet. For å besvare problemstillingen har vi utført en kvalitativ casestudie av fem oppstartsbedrifter som fokuserer på bærekraft. Vi har intervjuet gründere i hver bedrift, i tillegg til to ytterlige virksomheter for dypere innsikt i kapitalinnhentingsprosessen i dag. Vi har i hovedsak benyttet litteratur om bærekraft, oppstartsbedrifter, forretningsmodeller, kilder til kapital og styring av leverandørkjeder i denne studien. Nøkkelfunn i vår studie viser at gründerne uttrykker en sterk indre motivasjon til å bidra til den bærekraftige utviklingen av samfunnet. Motivasjon for å starte opp en bærekraftig oppstartsbedrift blir påvirket av gründer sine egne holdninger og eksterne drivere. Vi ser også at bærekraftige gründere kjennetegnes av viljestyrke, pågangsmot, kreativitet og en evne til å identifisere trender og utnytte muligheter. Gründere spiller en sentral rolle i oppstartsselskapet, og vi finner en sammenheng mellom de personlige verdiene til gründer og målsetningene som utarbeides. Dette ser vi også påvirker hvordan virksomheten skaper og leverer verdi. Studien finner også at kapitalinnhenting er generelt utfordrende for oppstartsbedrifter, og at bærekraft ikke nødvendigvis gir fordeler med finansiering. Men, ettersom bærekraft har blitt mer attraktivt de siste årene har det også blitt mer lønnsomt. Basert på intervju med investor, offentlig støtteordning og gründere selv, kommer det frem en overordnet enighet om at innhenting av kapital vil være lettere for bærekraftige oppstartsbedrifter fremover. Det vi også ser gjennom denne studien er at oppstartsbedrifter vurderer sin maktposisjon som sterkere i relasjon med leverandører, sammenlignet med kundene. Dette medfører at de ovenfor leverandørene stiller krav til bærekraftig arbeid, mens de heller opptrer som rollemodeller ovenfor sine kunder. Videre finner vi at et samarbeid med både leverandører og kunder kan øke den bærekraftige verdien oppstartsbedrifter leverer. I sum gir våre funn verdifulle implikasjoner til hvordan gründere kan lykkes med bærekraftige oppstartsbedrifter fremover.
dc.description.abstractWe are currently facing major sustainability issues. Considering that start-up companies play an important role in the creation of innovative solutions, it is important that we facilitate the success of new start-up companies. The thesis question for this study is therefore: «How are sustainable start-up companies developed?». This question is operationalized into four research questions that addresses the following areas: characteristic of sustainable entrepreneurs, the objectives and value proposition that are prepared, financing of start-ups and interactions with key actors for increased sustainable initiatives. In order to answer the thesis question, we have conducted a qualitative case study consisting of five sustainable start-up companies. We have interviewed founders in each start-up, as well as two additional companies for more in-depth knowledge regarding the financing of start-up companies. This study is primarily based on theories of sustainability, start-up companies, business models, sources of capital and supply chain management. A main finding from this study is that the founders express a strong internal motivation to contribute to sustainable development. The motivation to develop a sustainable start-up will therefore be influenced by the founders’ own attributes as well as external forces. Furthermore, from this study we can see that sustainable entrepreneurs are mainly characterized by willpower, creativity, and the ability to identify and exploit opportunities. Since entrepreneurs play an important role in start-up companies, we find a correlation between the values of the founder and the objectives. Further, we can see that this has an impact on how the company creates and delivers value. Moreover, we also identify financing of start-ups to be challenging, and that sustainability does not necessarily provide benefits in regard to raising capital. However, as sustainability has become increasingly sought after, it has also become increasingly profitable. Based on our findings, there is an overall agreement that the financing of sustainable start-ups will be easier going forward. Additionally, we find from this study that start-ups evaluate their power-position to be stronger in relation to their suppliers compared to their customers. This essentially means that they are able to make demands in regard to their supplier’s sustainability work, whereas in contrast, they will act more as role models with customers. Finally, we find that cooperation with both suppliers and customers can increase the sustainability value that the company delivers. To sum up, our findings in this study provide valuable implications to how entrepreneurs can succeed with sustainable start-up companies.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan utvikles bærekraftige oppstartsbedrifter?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel