Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStiklestad, Trond
dc.contributor.authorBjerkfelt, Max Emil Lossius
dc.contributor.authorWiig, Knut
dc.date.accessioned2021-09-22T16:03:23Z
dc.date.available2021-09-22T16:03:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82751215:84783613
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780479
dc.description.abstractTeknologi utvikles i en enorm hastighet og blir en stadig større del av organisasjoner. Virtuell ledelse er en del av dette digitale skiftet, hvor det fører med seg en rekke utfordringer, men samtidig store muligheter om det utøves på rett måte. Derfor vil denne oppgaven ta stilling til dette. Den eksplorerende problemstillingen er som følger: Hvilke utfordringer og muligheter forbindes med virtuell ledelse, og hvordan skal lederen håndtere det digitale skiftet virtuell ledelse innebærer? For å kunne besvare problemstillingen ble det gjennomført en kvalitativ studie, med en fenomenologisk, hermeneutisk og abduktiv tilnærming. Her ønsker man å forstå og belyse fenomenet ved å utforske menneskers erfaringer og tanker. Det ble gjennomført en omfattende litteraturgjennomgang av virtuelle team, virtuell ledelse og spesifikke lederegenskaper. Det ble også samlet inn egen data gjennom dybdeintervjuer med ni ulike ledere. De empiriske resultatene ble deretter knyttet opp mot teori, analysert og diskutert. Her ble tre kategorier avdekket tilretteleggelse, oppfølging og kommunikasjon. Det er også en analyse av disse som samlet svarer på problemstillingen. Ved tilretteleggelsen fant man utfordringer ved forberedelser, opplæring og motstand. Videre ble disse løsningene drøftet erfaringsutveksling, interne og eksterne kurs, støttefunksjoner, investering mot en virtuell hverdag, teamidentitet og endringsledelse. En god tilretteleggelse gjør lederen og teamet godt rustet for de videre stegene i virtuell ledelse. Det skaper også trygge ledere og effektive team som er mottagelige for endring. Neste kategori handlet om oppfølging, hvor utfordringene som ble analysert var samhandling i teamet på individuelt nivå, tillit og motivasjon. Løsningene tilknyttet oppfølgingen var proaktive ledere, digitale verktøy, kommunikasjonskanaler og relasjonsbygging, ansvarliggjøring og ryggdekning, lytte, anerkjenne og inspirere, allokere ressurser og prosjekter, og til slutt sosiale aktiviteter. Klarte man å løse dette, var mulighetene i form av trivsel, et motivert virtuelt team, gjensidig tillit, og et tillitsbasert arbeidsliv. Den siste kategorien som ble analysert var kommunikasjonen. Som nevnt gjentatte ganger i oppgaven er kommunikasjonen selvsagt viktig i samtlige elementer av virtuell ledelse, og er nevnt indirekte i de andre kategoriene. Likevel er det en egen kategori, hvor fokuset på utfordringene var tilknyttet den formelle og uformelle kommunikasjonen. De mest direkte løsningene var digitale verktøy og sosiale aktiviteter. Ved å mestre kommunikasjonen så man store muligheter i effektive møter, demokratiske prosesser, eksternt samarbeid, større rekkevidde og en generell tilfredshet.
dc.description.abstractTechnology is advancing at a rapid pace and becoming an integrated part of most organizations. Virtual leadership play a significant role in today’s digital transformation. There are challenges associated with this, however, if executed properly, some great opportunities emerges. This master thesis will therefore address these challenges, how they can be solved and what advantages this could give. The research question is as follows: Which challenges and opportunities are associated with virtual leadership, and how should leaders handle the digital transformation virtual leadership entails? To answer the research question, a qualitative study was conducted, with a phenomenological, hermeneutic and abductive approach. This means that the phenomenon virtual leadership was studied through exploring human experiences and thoughts. A comprehensive literature review of relevant theories was also conducted. Furthermore, nine in-depth interviews with relevant leaders gave the thesis valuable information. The empirical results were then linked to theory, analyzed, and discussed. There were discovered three main categories facilitation, supervision and communication. An analysis of these three categories combined, will answer the research question. Within the first category facilitation, the challenges analyzed were associated with preparation, training and resistance. Furthermore, the solutions discussed were exchange of experience, internal and external courses, support functions, investing in technology, team identity and change-oriented leadership. A good facilitation makes the leader and the team well equipped for the further steps of virtual leadership. This establishes confident leaders and effective teams that are receptive to change. Supervision is the next category, where the challenges discussed were team interaction at the individual level, trust and motivation. The solutions were proactive leaders, digital tools, communication-channels and relationship building, accountability and backing, listening, acknowledging and inspiring, allocating resources and projects, and finally social activities. The opportunities tied to this are well-being, a motivated virtual team, mutual trust, and a trust-based working life. The last category to be analyzed is communication. As mentioned throughout this paper, communication is a vital part of all elements of virtual leadership, and mentioned indirectly in the other categories. However, this category takes an in-depth look at challenges regarding formal and informal communication. The solutions were digital tools and social activities. Great opportunities were found in effective meetings, democratic processes, external cooperation, greater reach and a general satisfaction.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVirtuell ledelse i en digital hverdag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel