Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMalterud, Tore
dc.contributor.authorSkavdahl, Sigurd Sletbakk
dc.contributor.authorBjørhovde, Ole Stig
dc.date.accessioned2021-09-22T16:02:51Z
dc.date.available2021-09-22T16:02:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82754265:84411513
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780470
dc.description.abstractSammendrag Vår masteravhandling er et resultat av vår interesse for hvordan store endringer påvirker alle involverte i en stor organisasjon som politiet. Hvordan kan sluttproduktet av en stor endring bli av god kvalitet ved å utfordre på eierskap og involvering av de ansatte? Visjoner, endringsideer og strategier fra det øverste strategiske nivået skal ut i livet gjennom endringsagenter hele veien i linjeledelsen. Det kan være mange hindre på veien både internt og eksternt slik at det som kommer ut som sluttprodukt ikke nødvendigvis var det som var intensjonen fra starten av. Vår studie tar for seg resultatet av politireformen i Norge påstartet i 2016, den historisk største reformen i politietaten som hadde sitt utspring i kritikken fra terrorangrepet 22. juli i Oslo og på Utøya. Det har vært store strukturelle endringer med nedleggelse av mange lensmannskontor, men likefult en stor reform som går på kvalitet og nye måter å jobbe på. Det empiriske utgangspunktet for forskningen som drøftingen og analysen baserer seg på, er intervjuer med flere politibetjenter som alle har over 10 års erfaring fra politietaten. Akkurat disse intervjuobjektene er plukket ut med bakgrunn i erfaringen de besitter og hvordan de har opplevd reformen. De har alle blitt ledet i denne endringen, samtidig som de selv har ledet den spisse og utøvende enden av politiet. Det var akkurat i den spisse enden der hvor kvaliteten skulle få seg et løft. Intervjuobjektene forteller om sin hverdag og endringene som har påvirket dem, hva de har fått ut av det og hva de har bidratt med. Funnene i drøftingen og analysen belyser vår problemstilling om: Hvorvidt den strukturelle delen av reformen har overskygget kvalitetsløftet, beredskapsløftet og personell-løftet som også skulle være en stor del av reformen? Noen av funnene tyder på vesentlige kvalitetsforbedringer innenfor enkelte områder, både organisasjonsmessig og på arbeidsmetodikk. Operasjonssentralen i politidistriktet blir av flere trukket frem som en stor vinner etter reformen med styrket bemanning, struktur og profesjonalitet. Vi mener flere av våre konklusjoner kan bidra til å belyse viktige momenter rundt struktur, eierskap og involvering ved fremtidige større og mindre endringer i politiet og andre offentlige etater.
dc.description.abstractAbstract Our master's thesis is a result of our interest in how major changes in a large organisation, such as the police, affects everyone involved. How can the final outcome of a major change, result in better quality by challenging the «ownership» and increasing the involvement of the employees? Visions, ideas for change and strategies initiated from the top level of the organization are to come to life through agents in all management levels. There may be several obstacles along the path both internally and externally, which all may lead to that the final result not beeing as intended. This study reflects on the results of the police reform in Norway implemented in 2016, being the largest reform in the history of police, envolved from the reactions from the terrorist attack on 22 July in Oslo and at Utøya. Major structural changes were decided upon, including an essential downsizing of minor police offices. But equally it was a major reform intended to increase the quality of the services and introducing new working methods. The empirical part of the research, on which the discussion and analysis is based, are interviews with several police officers, all of them with more than 10 years of experience from the police. The persons we have interviewed have all been chosen based on their experience and their role in the ongoing reform process, both before and after 2016. They have all been managed by their leaders, simultaneously they have led their own staff in what is called «the sharp end». Here changes and improvements should have been highly visible. The candidates have described their own everyday working lives, the changes that have affected them, the outcome, and their contribution to the reform. The findings and the analysis highlighted our main question, being: Whether the structural part of the reform had overshadowed the quality improvements, emergency readyness and increase in number of staff, also being a large part of the reformThe considerations concerning structure, quality, ownership, and involvement are the focus in this thesis. We believe that major challenges are linked to the question how these questions are handled, both on national level, such as the Ministry of Justice and Public Security and the Norwegian Police Directorate, but also regional level in f ex Trøndelag Police District and at each police station. And finally by each individual employee. Some of our findings indicates significant quality improvements on several areas.This being both how things now are organised and how they function. The Operations Centres are by several candidates highlighted as a large improvement after the reform. This regards an increase in staffing, professional and in better structures. We believe that our conclusions will contribute to keeping focus on important aspects as structures, ownership, and involvement of employees in future major and minor changes in any public organization.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKVALITET I ENDRING
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel