Show simple item record

dc.contributor.advisorFormo, Daniel
dc.contributor.authorJaccard, Thibault
dc.date.accessioned2021-09-22T16:01:18Z
dc.date.available2021-09-22T16:01:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81412172:53653808
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780445
dc.description.abstractDenne artikkelen utforsker musikkteori sanntids kontrollerbarhet gjennom utformingen av et interaktivt musikalsk grensesnitt. Mer presist, lar instrumentet som er beskrevet her brukeren velge hvilken som helst standard heptatonisk skala - inkludert alle tolv taster og syv modus for de fire hovedskaleklassene, diatonisk, akustisk, harmonisk minor og harmonisk dur - ved hjelp av en joystick-lignende gestinputenhet. Programmet presenterer et komplekst visuelt grensesnitt, og flere brukssaker blir utforsket. Systemet som det er produserer ikke noe lyd, det kan dermed ikke spilles av i ytelsesinnstillinger alene. Den kan imidlertid brukes sammen med andre kompatible tilpassede apper, for eksempel en arpeggiator eller en dynamisk MIDI-skala kartlegger, samt virtuelle instrumenter. Theory Controller åpner en diskusjon om akkord progresjon bevissthet samt inter-plugin skala datasynkronisering. Den typiske brukeren blir portrettert, og mulige forbedringer for systemet er tenkt. Sistnevnte blir også sammenlignet med andre eksisterende musikkteori-aktiverte grensesnitt.
dc.description.abstractThis paper explores music theory real time controllability through the design of an interactive musical interface. More precisely, the instrument described here lets the user select any standard heptatonic scale - including all twelve keys and seven modes of the four main scale classes, diatonic, acoustic, harmonic minor and harmonic major - using a joystick-like gesture input device. The program presents a complex visual interface, and multiple use cases are explored. The system as it is does not produce any sound, it is thus not playable in performance settings on its own. It may however be used in conjunction with other compatible custom apps, such as an arpeggiator or a dynamic MIDI scale mapper, as well as virtual instruments. The Theory Controller opens a discussion about chord progression awareness as well as inter-plugin scale data synchronisation. The typical user is portrayed, and possible enhancements for the system are envisioned. The latter is also compared with other existing music theory enabled interfaces.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleTheory Controller: A Silent IMS
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record