Numerical Study of Nonlinear Effects for the Wave-Induced Drift Loads on an FPSO
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2780169Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for marin teknikk [3579]
Sammendrag
Hovedmålet med denne oppgaven var å undersøke viktigheten av ikke-lineære interaksjonseffektermellom bølger og skip for driftskreftene på en FPSO i bølger i tre dimensjoner,med fokus på de midlere driftkreftene. Denne avhandlingen presenterer en systematiskstudie av kreftene og bevegelsene til en FPSO utført med CFD-løseren ComFLOW ogsammenlignet med resultatene fra den lineære potensielle løseren Wadam.En kort teknisk introduksjon av en FPSO blir gitt før grunnleggende teori bak programvarenepresenteres etterfulgt av et utvalg av relevant litteratur som beskriver moderenemetoder og vanlig bransjepraksis for beregning av driftkrefter.
En geometri med bulb, en uten bulb, og en rettsidet geometri ble modellert i GeniE oganalysert i Wadam. RAO’ene avslørte at geometriene med og uten bulb oppførte seglikt, mens den rettsidede geometrien hadde større jag-bevegelser, men mindre bevegelseri hiv og stamp. Den rettsidede geometrien hadde også den største midlere driftkrafteni jag. Ved å sammenligne den flytende og den fasteholdte FPSOen ble det klart at denhøye midlere driftkraften for den resttsidede geometrien i jag hovedsakelig kom fra dediffrakterte bølgene.
Metoden for direkte trykkintegrasjon og metoden for bevaring av beveglesesmengden tilfluidet ble brukt til å beregne kreftene, og resultatene ble sammenlignet. Metoden fordirekte trykkintegrering viste seg å være mer følsom for ujevneheter i geometrien, noesom førte til at metoden for bevaring av beveglesesmengden til fluidet var den mestrobuste teorien.
For å studere problemet som fullstendig ulineært, ble en CFD-analyse utført. Først bledet gjort en konvergenstest av domenestørrelsen, meshing av geometri og størrelsen pårutenett i domenet. Testen ble utført med en bølgeperiode på 10 s og en bølgeamplitudepå 1 m, noe som ble antatt å tilfredsstille de lineære forholdene og dermed være sammenlignbart med Wadam. I henhold til konvergensraten og orden av nøyaktighet, var det bare noen av testene som tydelig viste konvergens. Basert på reduksjonen i avvik fra Wadam og CPU-tiden, ble en domenestørrelse på 1472 m x 623 m x 220 m, en geometri med mesh på 7.07 m og et rutenett for domenet med størrelsene 0.94 m x 1.03 m x 0.67 m, valgt.
Analysen ble gjort for en fastholdt og en flytende geometri med bulb for bølgeperiodene 4s, 8 s og 11 s, som ifølge Wadam-resultatene var i området for periodene med betydeligedriftkrefter. Tre amplituder tilsvarende 10%, 50% og 70% av maksimal bølgesteilhet blestudert for en fast FPSO, mens en fjerde steilhet på 90% av den maksimale bølgesteilhetble lagt til for det flytende fartøyet. I tillegg ble de tre forskjellige bauggeometrieneundersøkt for en bølgeperiode på 11 s med en amplitude som korresponderte til ensteilhet på 10% av maksimal bølgesteilhet for både en fastholdt og en flytende FPSO.
Resultatene fra ComFLOW var forventet å være nær resultatene fra Wadam for bølgermed steilhet på 10% av maksimal bølgesteilhet. Når bølgenes steilhet øker, innføresflere ikke-lineariteter som forårsaker høyere driftkrefter. Basert på dette ble resultatenefra ComFLOW forventet å predikere høyere driftkrefter enn Wadam for de høyere steilhetene.Imidlertid viste analysene for de fasteholdte og flytende tilfellene for geometrienmed bulb at det var lavere gjennomsnittlige driftkrefter for alle bortsett fra én steilhet.Analyse for de tre bauggeometriene resulterte i høyere gjennomsnittlige driftkrefter foralle tilfellene som ble undersøkt. ComFLOW viste seg å være følsom når det gjeldernettstørrelsen til domenet, noe som kan ha vært et bidrag til de uventede resultatene.
For å videreutvikle modellen bør oppsettet av parametere og rutenettet forbedres. Com-FLOWbør valideres mot andre CFD-programmer for å umdersøke om ComFLOW burdevidereutvikles før det brukes til beregninger av midlere dirftkrefter. Ytterligere funksjonersom irreregulære bølger , fortøyningsliner og strøm bør implementeres for å muliggjørestudier av mer realistiske tilfeller. The main objective of the thesis was to investigate the importance of nonlinear wave-bodyinteraction effects on the FPSO drift loads in waves in three dimensions, focusing on themean drift loads. This thesis presents a systematic study of the forces and motions of anFPSO performed with the CFD solver ComFLOW and compared with results from thelinear potential solver Wadam.
A brief technical introduction of an FPSO is given before some basic theory behind thesoftware is presented followed by a selection of relevant literature describing the state-ofthe-art methods and common industry practice for drift loads.
A geometry with bulb, one without bulb, and one wall sided geometry were modeled inGeniE and analysed in Wadam. The RAO’s revealed that the geometry with and withoutbulb had similar behaviors, while the wall sided geometry had larger surge motions butsmaller heave and pitch response. The wall sided geometry did also have the largest meandrift force in surge. Comparing the floating and fixed FPSO, the high mean drift forcefor the wall sided geometry was mainly due to the diffracted waves.The direct pressure integration method and the conservation of fluid momentum methodwere used to calculate the forces, and the results were compared. The direct pressureintegration method proved to be more sensitive to uneven geometries, leading the conservationof fluid momentum to be the most robust theory.
To study the problem as fully nonlinear, a CFD analysis was completed. First, a convergencestudy of the domain size, the meshing of the geometry, and the refinement of thegrid of the domain was done. The test was conducted for a wave period of 10 s and awave amplitude of 1 m, which was assumed to satisfy the linear conditions and, hence,be comparable to Wadam. According to the convergence ratio and the order of accuracy,only some of the tests clearly demonstrated convergence. Based on the reduction in thedeviation from Wadam and the CPU time, a domain size of 1472 m x 623 m x 220 m,a geometry mesh of 7.07 m, and a domain grid refinement of 0.94 m x 1.03 m x 0.67 m were chosen.
The analysis were done for a fixed and a floating geometry with bulb for the wave periodsof 4 s, 8 s and 11 s, which according to the Wadam results were in the range of periodsexperiencing significant drift forces. Three amplitudes corresponding to 10%, 50% and70% of the maximum steepness were studied for a fixed FPSO, while a fourth steepness of90% of the maximum steepness was added for the floating vessel. In addition, the threedifferent bow geometries were examined for a wave period of 11 s with an amplitudecorresponding to a steepness of 10% of the maximum steepness for both a fixed and afloating FPSO.
The results from ComFLOW were expected to be close to the results from Wadam forthe waves with the steepness of 10% of the maximum steepness. As the steepness of thewaves increases, more nonlinearities are introduced which cause higher drift forces. Basedon this the results from ComFLOW were anticipated to predict higher drift forces thanWadam for the higher steepnesses. However, the fixed and floating cases analyzed forthe geometry with bulb detected lower mean drift forces for all but one steepness. Theanalysis for the three bow geometries resulted in higher mean drift forces in surge for allthe cases studied. ComFLOW turned out to be sensitive regarding the grid size of thedomain, which could be a contribution to the unexpected results.
To further develop the model, the set up of parameters and grid should be improved.ComFLOWshould be validated against other CFD programs to investigate if ComFLOWneeds to be further developed to accurately calculate the mean drift forces. Additionalfeatures as irregular sea, mooring lines and current should be implemented to enable thestudy of more realistic cases.