• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for marin teknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for marin teknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

An Offshore Rig Design and Deployment Model Using Stochastic Contract Scenarios

Vika Hansen, Anders
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:54166542:20961653.pdf (7.253Mb)
no.ntnu:inspera:54166542:20961653.zip (977.0Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2780116
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for marin teknikk [3643]
Abstract
Offshore riggeiere må bestemme i dag hvordan flåtestørrelse og sammensetning skal se ut

for fremtiden. For mange rigger i markedet og en lav oljepris gjør at det er utfordrende å

tiltrekke seg arbeid. Dette leder til finansielle problemer ettersom rigger er kapitalintensive

ressurser. Valg av riggdesign, antall enheter i flåte og flåtesammensetning påvirker hvor

egnet et selskap er til å utnytte fremtidige markedsmuligheter.

En lineær optimeringsmodell er utviklet for å evaluere egnethet til riggdesignalternativer

for forskjellige markedstilstander. En markedstilstand er realisert ved generering av et endelig

sett med kontrakter. Antall kontrakter og deres karakteristiske egenskaper bestemmes

av stokastiske funksjoner som tar hensyn til markedsusikkerhet. Offshore rigger kan betjene

de kontraktene der riggens spesifikasjon imøtekommer kontrakts kravene. Problemet

er formulert som en nettverksmodell der rigger blir tildelt det settet med kontrakter som

maksimerer inntjening. Flere kontraktscenarioer evalueres for å danne en fordeling av

resultater og beregne forventningsverdier.

Tre analysemoduser ble utført. Modus 1 evaluerer rigger individuelt, modus 2 hensyntar

tilstedeværelse av andre rigger, mens modus 3 evaluerer forskjellige flåtekomposisjoner

for å identifisere best mulig sammensetning. Resultatene viser at høyspesifikasjon rigger

(harsh environment, ultradypvanns) oppnår høyere profitt, gitt at det er tilstrekkelig

med kontrakter tilgjengelig. De tiltrekker seg mer gunstige kontrakter og er derfor mer

lønnsomme. Likevel så er de mer risikable og går på høyere underskudd i markeder der

det er få kontrakter.

Jackupper har lavere operasjonskostnader og inntektspotensial enn flytere. Ved evaluering

av forskjellige flåtekomposisjoner så er jackupper °a foretrekke for et scenario med lav

oljepris, mens flytere er foretrukket for et scenario med høy oljepris. Grunnen til dette

er at kostnader får høyere påvirkning når det er få kontrakter tilgjengelig. En sannsynlighetsvektet

beregning viser at en jevn flåtesammensetning av jackupper og flytere er

ideell. Dette resultatet er spesifikk for den beskrevne markedstilstanden og bør ikke tolkes

som en generell anbefalning.
 
Offshore rig owners have to make a decision today of how their fleet size and mix should

be in the future. An oversupply of rigs in the market and a low oil price has made it

difficult to attract work. With rigs being capital intensive assets, this leads to significant

financial problems. Choices of rig design, number of units and fleet composition influence

how well positioned a company is to capitalise on future work opportunities.

A linear optimisation model is developed to evaluate performance of rig design options

for different market states. A market state is realised by the generation of a finite set of

contracts. The number of contracts and their characteristic properties are determined by

use of stochastic functions to account for market uncertainty. Offshore rigs may service

contracts as long as their specification satisfy minimum requirements. The problem is

formulated as a network model with rigs being allocated the set of contracts that maximise

total revenue. Multiple contract scenarios are evaluated to obtain a range of results and

compute expected values.

Three modes of analysis were performed. Mode 1 evaluate rigs individually, mode 2

accounts for the presence of other rigs, whilst mode 3 consider different fleet compositions

to identify optimal mix. The results show that high specification rigs (harsh environment,

ultra-deepwater) generate greater profits, given that there is a sufficient amount of contracts

available. They attract higher paying contracts and are therefore more profitable. However,

they are also riskier and have a higher deficit in markets when the number of contracts

is sparse.

Jackups have lower operating costs and earnings potential than floaters. When considering

different fleet compositions, jackups were preferred for a low oil price scenario, whilst

floaters were preferred for a high price scenario. The reason for this is that costs become

more influential when there are few contracts available. A probability weighted computation

yielded an even composition of jackups and floaters as optimal. However, this result

is specific for the stated market case and should not be interpreted as a general recommendation.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit