An Offshore Rig Design and Deployment Model Using Stochastic Contract Scenarios
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2780116Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for marin teknikk [3397]
Sammendrag
Offshore riggeiere må bestemme i dag hvordan flåtestørrelse og sammensetning skal se utfor fremtiden. For mange rigger i markedet og en lav oljepris gjør at det er utfordrende åtiltrekke seg arbeid. Dette leder til finansielle problemer ettersom rigger er kapitalintensiveressurser. Valg av riggdesign, antall enheter i flåte og flåtesammensetning påvirker hvoregnet et selskap er til å utnytte fremtidige markedsmuligheter.
En lineær optimeringsmodell er utviklet for å evaluere egnethet til riggdesignalternativerfor forskjellige markedstilstander. En markedstilstand er realisert ved generering av et endeligsett med kontrakter. Antall kontrakter og deres karakteristiske egenskaper bestemmesav stokastiske funksjoner som tar hensyn til markedsusikkerhet. Offshore rigger kan betjenede kontraktene der riggens spesifikasjon imøtekommer kontrakts kravene. Problemeter formulert som en nettverksmodell der rigger blir tildelt det settet med kontrakter sommaksimerer inntjening. Flere kontraktscenarioer evalueres for å danne en fordeling avresultater og beregne forventningsverdier.
Tre analysemoduser ble utført. Modus 1 evaluerer rigger individuelt, modus 2 hensyntartilstedeværelse av andre rigger, mens modus 3 evaluerer forskjellige flåtekomposisjonerfor å identifisere best mulig sammensetning. Resultatene viser at høyspesifikasjon rigger(harsh environment, ultradypvanns) oppnår høyere profitt, gitt at det er tilstrekkeligmed kontrakter tilgjengelig. De tiltrekker seg mer gunstige kontrakter og er derfor merlønnsomme. Likevel så er de mer risikable og går på høyere underskudd i markeder derdet er få kontrakter.
Jackupper har lavere operasjonskostnader og inntektspotensial enn flytere. Ved evalueringav forskjellige flåtekomposisjoner så er jackupper °a foretrekke for et scenario med lavoljepris, mens flytere er foretrukket for et scenario med høy oljepris. Grunnen til detteer at kostnader får høyere påvirkning når det er få kontrakter tilgjengelig. En sannsynlighetsvektetberegning viser at en jevn flåtesammensetning av jackupper og flytere erideell. Dette resultatet er spesifikk for den beskrevne markedstilstanden og bør ikke tolkessom en generell anbefalning. Offshore rig owners have to make a decision today of how their fleet size and mix shouldbe in the future. An oversupply of rigs in the market and a low oil price has made itdifficult to attract work. With rigs being capital intensive assets, this leads to significantfinancial problems. Choices of rig design, number of units and fleet composition influencehow well positioned a company is to capitalise on future work opportunities.
A linear optimisation model is developed to evaluate performance of rig design optionsfor different market states. A market state is realised by the generation of a finite set ofcontracts. The number of contracts and their characteristic properties are determined byuse of stochastic functions to account for market uncertainty. Offshore rigs may servicecontracts as long as their specification satisfy minimum requirements. The problem isformulated as a network model with rigs being allocated the set of contracts that maximisetotal revenue. Multiple contract scenarios are evaluated to obtain a range of results andcompute expected values.
Three modes of analysis were performed. Mode 1 evaluate rigs individually, mode 2accounts for the presence of other rigs, whilst mode 3 consider different fleet compositionsto identify optimal mix. The results show that high specification rigs (harsh environment,ultra-deepwater) generate greater profits, given that there is a sufficient amount of contractsavailable. They attract higher paying contracts and are therefore more profitable. However,they are also riskier and have a higher deficit in markets when the number of contractsis sparse.
Jackups have lower operating costs and earnings potential than floaters. When consideringdifferent fleet compositions, jackups were preferred for a low oil price scenario, whilstfloaters were preferred for a high price scenario. The reason for this is that costs becomemore influential when there are few contracts available. A probability weighted computationyielded an even composition of jackups and floaters as optimal. However, this resultis specific for the stated market case and should not be interpreted as a general recommendation.