Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønnquist, Nils Erik Anders
dc.contributor.authorNærum, Haldis Sandøy
dc.date.accessioned2021-09-21T16:12:21Z
dc.date.available2021-09-21T16:12:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56731605:17285384
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780019
dc.description.abstractStudiet denne rapporten omhandler ble initiert av ønsket om å gjennomføre et konseptutviklingsstudie av en fotgjengerbro, muligheten til å undersøke innovative og bærekraftige løsninger samt å levere et innslag til konferansen "Footbridge 2020" i september 2020 i Madrid. Rapporten diskuterer valg av kontekst, bakgrunn og problemstilling, den videre prosessen ved å utvikle to hovedkonsepter og bakgrunn for valg av disse samt design og analyse av et hoveddesign for den ene fotgjengerbroen. Bakgrunns- og utviklings- arbeidet ble utført i samarbeid med en annen student som i sin rapport analyserer og designer det andre av de to valgte konseptene, som diskuterer strekk som bæreprinsipp. Denne rapporten fokuserer på funksjon og design sett i sammenheng, og utvikler et konsept for design basert på den tekniske løsningen som ble utviklet for broens mulighet til å åpne og lukke seg. Broer har lang historie for å spille en sentral rolle i arkitekturen i lokalområdet, og også i arkitektur- og konstruksjons- historien. Fotgjengerbroer utsettes ikke for betydelig nyttebelastning, og kan enten løse utfordringen med krysning av en passasje svært enkelt, eller utnytte den lave belastningen til å videreutvikle erfaringer innenfor brodesign. Konferanser som Footbridge tilrettelegger og oppfordrer til å utfordre sistnevnte, og fostrer frem nye konseptuelle konstruksjonsdesign for fotgjengerbroer hvert år, selv om de fleste aldri bygges. Denne rapporten har med utgangspunkt i påmelding til Footbridge 2020 strebet å utvikle et annerledes konsept, og analysere dette med forskjellige forutsetninger for å gi konseptet et utgangspunkt for videre design og dimensjonering av en gangbro. Konstruksjonen er en fleraksiell fagverkskonstruksjon som utfordrer etablerte løsninger for åpning med å foreslå noe nytt og mekanisk. Den konseptuelle utviklingsfasen studerer trender innenfor broarkitektur og åpningsbroer, og utvikler et konsept for design som ikke ser ut til å være benyttet tidligere. Designet analyseres fra et konstruksjonsperspektiv og diskuteres og vurderes i forhold til optimalisering, bruk og bestandighet. Mens studiet foregikk herjet det samtidig en pandemi i verden som tvang Footbridge 2020 til å utsette konferansen, noe som førte til at innsending av artikkel til konferansen uteble.
dc.description.abstractThe study in this report was initiated by the desire to conduct a conceptual structural design of a pedestrian bridge, the opportunity to explore innovative and sustainable solutions, and to deliver a feature for the conference "Footbridge 2020" in September 2020 in Madrid. The report discuss the choice of context, background and problem, the further process of developing two main concepts and backgrounds for choosing these, as well as designing and analyzing a main concept for design of one pedestrian bridge. The background and development work was carried out in collaboration with another student, who in his report analyzes and designs the second of the two chosen concepts, which discusses stretch membrane as a structural principle. This report focuses on function and design in context, and develops a concept for design based on the technical solution that was developed for the bridge's machanism to open and close. Bridges have a long history of playing a central role in the architecture of the local area, and also in the history of architecture and construction. Pedestrian bridges are not subjected to significant utility loads, and can either solve the challenge of crossing a passage very easily, or utilize the low load to further develop bridge design. Conferences like Footbridge organize and encourage to challenge the latter, and foster new conceptual structural designs for pedestrian bridges each year, although most are never built. This report, based on registration for Footbridge 2020, has endeavored to develop a rare concept, and analyze this with different conditions to give the concept a starting point for further design and dimensioning of a footbridge. The design is a multi-axial timber structure that challenges established solutions for opening by proposing something new and mechanical. Trends for bridge architecture and bascule bridges was studied, and further a concept for for a bridge was developed that does not appear to have been used previously. The design is analyzed from a design perspective and discussed and evaluated in terms of optimization, use and durability. While the study was going on, there was also a pandemic in the world that forced Footbridge 2020 to postpone the conference, leading to the failure to submit an article to the conference.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleKonseptuell konstruksjonsdesign av gangbro med seilløp
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel