Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrømman, Anders Hammer
dc.contributor.authorMunkvold, Maria Kristine Saksvik
dc.date.accessioned2021-09-20T16:47:51Z
dc.date.available2021-09-20T16:47:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57318108:21636553
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779630
dc.description.abstractStore utslipps kutt er nødvendig for å overvinne forventet vekst i skipsfartsindustrien. CO2-utslippene fra denne sektoren kan være s˚a mye som 2,5 ganger høyere innen 2050 hvis ikke tiltak blir satt i gang (Smith et al. 2015). Ulike teknologier har blitt utforsket for ˚oa ønsket reduksjon. Et av alternativene som blir diskutert er Hydrogen. Hydrogen brenselceller er blitt identifisert som en utfordrer for ˚a drive hurtigb˚ater, da de kan gi kraft nok til at fartøyene kan kjøre med de nødvendige høye hastighetene. Brenselceller har lavere driftsutslipp enn vanlig forbrenningsmotor. Imidlertid m˚a oppstrøms utslipp vurderes. Denne Masteroppgaven er en sammenlignende livsløps analyse av en Hydrogen Brenselcelle- og en dieseldrevet høyhastighets passasjer katamaran. De to b˚atene som blir sammenlignet er begge karbonfiber sandwich-katamaraner. Modellen av dieselb˚aten er basert p˚a MS Terningen og MS Tyrhaug, disse b˚atene drifter ruten fra Trondheim til Kristiansund. Hydrogen-b˚aten er basert p˚a en casestudie, der b˚aten Aero42H2 ble dimensjonert for ˚a drifte samme rute. LCA er en metode for ˚a vurdere miljøp˚avirkninger forbundet med alle faser i et produkts levetid. Fra utvinning av r˚avarer, gjennom prosessering av materialet, distribusjon, transport og produksjon, bruk, avhending eller gjenvinning av produktet. Hele kjeden. Denne Masteroppgaven kvantifiserer det sammenlignende LCA fotavtrykket til en hydrogenbrenselcelle-drevet høyhastighets passasjer katamaran, kontra en konvensjonell dieseldrevet en. Prosesser som er moddelert er produksjonsfasen; Produksjon av skrog, interiør og eksteriør; maling, vinduer, sitteplasser, elektronikk. Produksjon av brenselceller, batterier og motorer, samt Hydrogen lagring i form av Hydrogen-tank. I tillegg inng˚ar direkteog indirekte utslipp i form av bruksfase med forbrenning og produksjon av Diesel, og produksjon av Hydrogen ved elektrolyse. End-of-life er utelatt i denne studien. Videre er det utført en sensitivitetsanalyse av elektrisitet til Hydrogen produksjon, levetid p˚a brenselceller, batterier og motorer og motoreffektivitet / drivstofforbruk. Denne Masteroppgaven avslører at n˚ar det kommer til en norsk setting med norsk elektrisitetsmiks, sl˚ar Hydrogen brenselcelle hurtigb˚aten den konvensjonelle Diesel hurtigb˚aten. Hydrogenb˚aten har totalt utslipp p˚a 657 kg CO2- ekv./Kryssing til sammenligning med den konvensjonelle Diesel Hurtigb˚aten som avgir 5396 kg CO2-ekv. /kryssing. For oppstrøms utslipp har imidler4 tid Hydrogen Brenselcelle Hurtigb˚aten størst utslipp (50 kg CO2-ekvivalent / kryssing) dette skyldes hydrogentanken samt produksjonen av batteri og brenselceller. Til slutt viser det seg at fokusomr˚ader for ˚a redusere miljøp˚avirkningene for Hydrogen hurtigb˚aten er ˚a se p˚a produksjon og lagring av Hydrogen. For den konvensjonelle diesel Hurtigb˚aten burde man fokusere p˚a omr˚ader forbundet med utvinning og produksjon av fossilt brensel for ˚a redusere utslipp. For begge b˚atene viser Carbon sandwich skroget store utslipp i produskjonsfase, her kan det gjøres en vurdering i form av materialbruk.
dc.description.abstractBig cuts are necessary to overcome expected growth in the shipping industry. The CO2 emissions from this sector could be as much as 2.5 times higher by 2050 if measures are not taken(Smith et al. 2015). Different technologies have been explored to facilitate the desired reduction. One of the options being discussed is hydrogen. Hydrogen Fuel cells(FC) have been identified as a contender for powering high speed passenger ferries, as they can provide power enough for the vessels to cruise at the required high speeds. FCs have lower operational emissions than usual combustion engines. However upstream emissions need to be considered. This thesis presents a comparative Life Cycle Assessment(LCA) of a hydrogen fuel cell(FC) and diesel-powered high speed passenger catamaran. LCA is a method to assess environmental impacts associated with all the stages of a product’s life from raw material extraction, through the processing of the material, the distribution, transport, and manufacture, use, disposal, or recycling of the product. The whole chain. The two boats that are compared are both carbon fiber sandwich catamarans. The model of the diesel boat is based on MS Terningen and MS Tyrhaug, these boats operate the route from Trondheim to Kristiansund. The hydrogen FC boat is based upon a case study, where the boat Aero42H2, a battery and hydrogen powered fast ferry, was dimensioned to operate the same route. This thesis quantifies the comparative life cycle environmental footprint of a hydrogen FC powered high speed passenger catamaran, versus a conventional diesel powered one. Processes accounted for are the production phase; Hull production, interior, and exterior; paint, windows, seating, electronics. Production of FC, batteries, and engines, and also Hydrogen storage in terms of a Hydrogen tank. In addition direct- and- indirect emissions in terms of use phase are included with the combustion and production of Diesel, and production of Hydrogen by electrolysis. End of life is omitted in this study. Furthermore, a sensitivity analysis in terms of the electricity for Hydrogen production, the lifetime of FCs, batteries, and Engines and of Engine efficiency/fuel use has been conducted. This thesis reveals that in terms of a Norwegian setting with Norwegian electricity mix, the Hydrogen FC HSC beats the Conventional Diesel HSC, with the total emissions of 657 kg CO2-eq/crossing compared to the Conventional Diesel HSC which emits 5396 kg CO2-eq/crossing. However, For the upstream emissions, the Hydrogen FC HSC has the largest emissions (50 kg CO2-eq/crossing) this is due to the hydrogen tank and the production of battery and FCs. In the end, to reduce impacts for the Hydrogen FC HSC, the production and storage of Hydrogen are still the most pressing issues, for the Conventional Diesel HSC, the nerve is impacts associated with fossil fuel extraction and production. For both catamarans, the Carbon sandwich hull showed big emissions in the production phase, here a consideration of the material used could be examined.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleTitle: Comparative Life Cycle Assessment of a hydrogen fuel cell and diesel-powered high-speed passenger catamaran
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel