Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGuangyu Cao
dc.contributor.authorSolveig Askevold Ulsund
dc.date.accessioned2021-09-20T16:47:39Z
dc.date.available2021-09-20T16:47:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57317478:35324253
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779624
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å undersøke inneklimaet for tre skoler i Trondheim kommune. De rapporteres som skoler med kjente miljøproblemer innendørs. Studien evaluerer enkle tiltak for å forbedre inneklimaet. Denne studien vil gjennomgå de valgte tiltakene, og videreføre læringspotensialet til et nasjonalt nivå. Studien er utført gjennom feltmålinger, intervjuer, spørreskjemaer og programmering. Resultatene er sammenlignet og evaluert per metode og i sammenheng med hverandre. Resultatet av dette er sammenlignet med en tidligere studie for å evaluere om valgte tiltak for å forbedre innemiljøet er effektive. En sammenligning av resultatet fra denne studien med tidligere studie viser at de tekniske tiltakene som ble implementert i 2020, er effektive, mens atferdstiltakene er vanskeligere å følge opp. Analysen av resultatet indikerer at Stabursmoen ikke har et tilfredsstillende inneklima, Sunnland har et moderat tilfredsstillende inneklima, og Sørborgen har et tilfredsstillende inneklima. En sammenligning av resultatet av denne studien med tidligere studier viser at de tekniske tiltakene som ble implementert i 2020, er effektive, mens atferdstiltakene er vanskeligere å gjennomføre, og må forankres i ledelsen for å lykkes.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine the indoor environment for three schools in Trondheim municipality. They are reported as schools with known indoor environmental problems. The study is evaluating simple measures to improve the environment. This study will review the chosen measures, and further transfers the learning potential to a national level. The study have been conducted through field measurements, interviews, questionnaires, and computation. The results have been compared and evaluated per method and in the context of each other. The result of this are compared with an earlier study to evaluate if chosen measures to improve the indoor environment are efficient. A comparison of the result of this study with earlier study shows that the technical measures implemented in 2020 are efficient, while the behavioral measures are more difficult to follow up. The analysis of the result indicates that Stabursmoen does not have a satisfactory indoor environment, Sunnland has a moderately satisfactory indoor environment, and Sørborgen has a satisfactory indoor environment. \\ A comparison of the result of this study with earlier studies shows that the technical measures implemented in 2020 are efficient, while the behavioral measures are more difficult to implement, and needs to be anchored in the management to be successful. The analysis of the result indicates that Stabursmoen does not have a satisfactory indoor environment, Sunnland has a moderately satisfactory indoor environment, and Sørborgen has a satisfactory indoor environment.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleEvaluation of Measures to Improve Indoor Environment in Norwegian Schools
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel