Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCao, Guangyu
dc.contributor.authorFeness, Maren Pedersen
dc.date.accessioned2021-09-20T16:44:28Z
dc.date.available2021-09-20T16:44:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57318108:20898143
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779599
dc.description.abstractFolkehelseinstituttet (FHI) mener at inneklimaproblemer i skoler svært ofte kan være knyttet til dårlig drift og vedlikehold, som kan forårsake helseutfordringer fordi bygninger i dårlig stand får et inneklima som kan gi luftveislidelser og andre helseplager. Målet med masteroppgaven er å evaluere hvordan drift og vedlikehold påvirker inneklima og opplevde helseplager på skoler i Norge. Intervjuer med nøkkelpersoner innenfor drift og vedlikehold i to norske kommuner, Trondheim og Nordre Follo, ble gjennomført med mål om å få innsikt i rutiner som fører til godt inneklima på skolene. Feltmålinger av inneklimaet i form av temperatur, relativ fuktighet og CO2 konsentrasjon ble gjennomført i flere klasserom på Greverud og Sofiemyr skole i Nordre Follo, samt Åsvang skole i Trondheim. Elevene fra 5.-7. trinn ble invitert til å delta i en spørreundersøkelse om opplevd inneklima og relaterte helseeffekter, men det var kun Strindheim skole i Trondheim som gjennomførte. Videre ble det utviklet maskinlæringsmodeller for å predikere helseplager på bakgrunn av opplevd inneklima. Resultatene indikerer at midler, politisk vilje, samt en overordnet vedlikeholdsstrategi med fokus på forebygging er viktig. Digitale facility management systemer og egne midler avsatt til å overholde lov og forskriftskrav trekkes også frem. Måleresultatene avslører at det termiske miljøet på Sofiemyr og Greverud ikke tilfredsstiller kravene og anbefalingene fra myndighetene. På grunn utbruddet av Covid-19 og smittevernstiltak ble det målt akseptable verdier av CO2 i alle klasserommene, som impliserer at redusert personbelastning er et svært effektivt tiltak for forbedring av det atmosfæriske miljøet. Maskinlæringsmodellene viste at den faktoren som har størst påvirkning på om elevene opplever helseplager er innestengt luft, og det er derfor viktig å sørge for god innendørs luftkvalitet på skolene i Norge.
dc.description.abstractThe Norwegian Institute of public health states that indoor climate problems in schools often can be related to poor operation and maintenance of the buildings, which can lead to health issues. The aim of the master's thesis is to evaluate how operation and maintenance can affect the indoor climate and experienced health problems in Norwegian schools. Interviews with key personnel within operation and maintenance in two Norwegian municipalities, Trondheim and Nordre Follo, were conducted with the aim to investigate the routines that improve the indoor climate. Field measurements of the indoor climate in terms of temperature, relative humidity and CO2 concentration were carried out in several classrooms at Greverud and Sofiemyr school in Nordre Follo, as well as Åsvang school in Trondheim. Pupils from 5.-7. grade were invited to participate in a survey with regards to the indoor climate and related health issues, but only Strindheim school in Trondheim completed the survey. Furthermore, machine learning models were developed to predict health problems based on perceived indoor climate. The results indicate that financial means, political will, as well as an overall maintenance strategy with focus on prevention is important. Digital systems and funds in the budget that are set aside to meet requirements to the indoor climate are highlighted. The measurement results shows that the thermal environment at Sofiemyr and Greverud does not meet the requirements and recommendations. Due to the outbreak of Covid-19 and infection control measures provided by the government, acceptable values of CO2 were measured in all classrooms, implying that reduced personal load is a very effective measure to improve the atmospheric environment. Machine learning models showed that the most important feature was "Innestengt luft" , hence it is important to ensure good indoor air quality in Norwegian schools.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleEvaluering av drift, vedlikehold, inneklima og helseplager på norske skoler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel