dc.description.abstract | I 2020 startet et toårig masterstudium i arkiv og dokumentasjonsforvaltning, MAD, ved NTNU i Trondheim. Studiet omfatter emner innen dokumentasjonsforvaltning, etikk, langtidsbevaring av digitalt arkiv og digital samhandling og prosjektledelse. I siste studieår kommer en forskningsrettet masteroppgave. Skriveprosessen er veiledet. Artikkelen redegjør for de faglige prioriteringene til grunn for studieprogrammet. De har sin særlige bakgrunn i utfordringer som har preget arkiv og dokumentasjonsforvaltning i Norge siden digitaliseringen i norsk offentlig forvaltning tok av i 1990-årene. Vi fokuserer særlig på emner i dokumentasjonsforvaltning og etikk. Vi knytter innholdet i disse emnene til aktuelle samfunnsbehov og også til utviklingen innen arkivvitenskapen. Hva bidrar til å gjøre MAD relevant for Norge anno 2021? Videre diskuterer vi MAD i en vitenskapelig og komparativ sammenheng. Vi ser på arkivstudier i andre land og på framveksten av masterutdanninger i arkiv fra slutten av forrige århundre, hvor dokumentasjonsforvaltning kom til å framstå som eget fagområde. Vi retter også et særlig blikk på masteroppgaver som innslag i studie og forskning. Utgangspunktet er etableringen av master i arkiv ved canadiske University of British Columbia fra 1981. Tilbudet var det første i sitt slag og på dette nivået på det amerikanske kontinent. I hvilken grad kan norske MAD sies å være et relevant og aktuelt studietilbud ca. førti år senere? | en_US |