Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAhmad, Majd
dc.contributor.authorFagerjord, Aleksander
dc.contributor.authorGrønbeck, Jon Håvard
dc.date.accessioned2021-09-15T17:19:57Z
dc.date.available2021-09-15T17:19:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:78301024:82513787
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2778292
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractVed prosjektering av seksjonert kontaktledning skal Bane Nors tekniske regelverk følges. Dette regelverket setter premissene for hvordan anlegget skal prosjekteres og bygges. Regelverket beskriver at spenningsdifferansen over seksjonsskille ikke skal overstige 1200V. I denne rapporten ser vi nærmere på dette kravet i regelverket og forsøker å definere hvor lang avstand kan være fra matepunkt til seksjonsskille før spenningsdifferransen over skillet overstiger 1200V. Videre utreder vi muligheten for kostnadsbesparelse i forbindelse med forlengelse av seksjoneringsstrekningen. Denne rapporten består av en stor teoridel, utredning og forklaring om hvordan jernbane, kontaktledningsanlegget og strømforsyningen er bygget opp. Det utredes om valget av system i Norge og en kort innføring i historien om elektrifisering av jernbanen i Norge. Resultatet som vi har kommet frem til i denne rapporten er i stor grad bygget på simuleringer og teorier utarbeidet av professor György Varju på oppdrag for jernbaneverket, og en skalering og tilpassing av disse slik at de er anvendbare og kan brukes for å løse vår problemstilling. Vi kommer i denne rapporten frem til en teoretisk maksimal lengde fra matepunkt til seksjonsskille, ved maksimalt tillatt strømtrekk 700A, ved ideelle forhold er 4285,7 meter.
dc.description.abstractWhen designing a sectioned overhead contact line, Bane Nor's technical regulations must be followed. These regulations set the premises for how the system is to be designed and built. The regulations describe that the voltage difference across a section-divider cannot exceed 1200V. In this thesis, we take a closer look at this requirement in the regulations and try to define the maximum length between the section-feed and the section divider can be before the voltage difference across the divider exceeds 1200V. Furthermore, we are investigating the possibility of cost savings in connection with the extension of the sectioning’s length. This thesis consists of a large theoretical part, study and explanation of how the railway, overhead contact line system and power supply are structured. A description of the choice of system in Norway and a brief introduction to the history of electrification of the railway in Norway are discussed. The results we have arrived at in this thesis are largely based on simulations and theories prepared by Professor György Varju, ordered by Jernbaneverket. And a scaling and adaptation of these so that they are applicable and can be used to solve our assignment. We conclude in this report that the maximum length from feeding point of a section to the divider, at optimal conditions, is 4285.7 meters at the maximum allowable current 700A.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKostnadsreduksjon i forbindelse med seksjonering av kontaktledningsnett
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel