Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBäckström. Mattias
dc.contributor.authorØyvang, Vetle
dc.date.accessioned2021-09-15T16:00:12Z
dc.date.available2021-09-15T16:00:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80526078:33240807
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777472
dc.description.abstractIdeologier og teknikker for konservering i Norge har utviklet seg siden starten av 1900-tallet. Limfargedekor i Hans Nissen-gården ved Sverresborg ble ved tidligere anledning konservert, men som direkte følge av denne konserveringen ble dekoren mer skadet enn den allerede var. Med utgangspunkt i arbeidet gjort både da og nå vil oppgaven sammenligne hvordan konserveringsideologi og -teknikker har forandret seg, samt ta for seg utfordringer og problemstillinger tilknyttet så vel datidens som nåtidens metoder. Dette er gjort ved opplysninger fra postintervju med konservatorer ved henholdsvis Sverresborg og Ringve museer, samt ved lesing av rapporter og bøker utgitt av institusjoner og fagfolk relevant for temaet. Før eksisterte ikke konservatorfaget som egen profesjon. Dette førte til at det var få konkrete og faglig begrunnede meninger om konserveringsarbeid, og at det som ble utført i stedet var sterkt påvirket av populære trender og personlige oppfatninger og meninger. Etter grunnleggingen av konservatorfag i nyere tid har vi fått mer håndfaste regler og idealer som ønskes oppnådd. Selv om faget er ungt, har det utviklet seg raskt til å få orden på kaoset. Det er fortsatt mange likheter, både ideologisk og teknisk, med hvordan det ble gjort før, men faget skiller seg fra fortiden ved at det også ser mot fremtiden, og ikke bare fortiden og nåtiden.
dc.description.abstractIdeologies and techniques related to conservation have significantly changed since the beginning of the 20th century. Distemper paint decorations in the Hans Nissen house at Sverresborg museum were attempted conserved in the early 1900s, but as a direct result of the conservation the décor was damaged even more than it already was. With the conservation done then and now as a starting point, this text will compare how both conservation ideology and techniques have changed. While also elaborating on the problems represented by both past and present methods. This was accomplished by interviewing conservator-restorers at both Sverresborg and Ringve museums, and by studying reports and books published by institutions and professionals related to the profession. There used to be no profession called conservator-restorer in earlier times. This lead to there being no absolute rules, instead conservation attempts were heavily influenced by popular trends and personal views and opinions. After the profession’s founding in recent years, there has been more solid rules and ideals to uphold and work towards. Even if the profession is young, it has evolved fast and is rapidly making order out of chaos. There are still a lot of similarities to previous methods and ideologies but compared to the past, the profession is a lot more forward-looking today, rather than only focusing on the past and the present.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKonservatorfaget i Norge – Utvikling av teknikk og ideologi siden starten av 1900-tallet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel