Hvordan forstår og utøver ledere i DNB og SpareBank 1 SMN samfunnsansvar og bærekraft?
Abstract
Norske banker har de siste årene økt sitt fokus på samfunnsansvar og bærekraft betraktelig (Feratovic, 2019). Det kommer tydelig frem av bankenes markedsføring at tematikken prioriteres og utvikles. Til tross for dette opplever vi det som utfordrende å komme med en overordnet definisjon av begrepet samfunnsansvar. I teorien har vi funnet mye diskusjon omkring viktigheten av samfunnsansvar, og hvordan virksomheter bør utøve tematikken. Carroll definerte virksomheters samfunnsansvar ved å konkretisere virksomheters økonomiske, juridiske, etiske og filantropiske forpliktelser overfor samfunnet (Carroll, 1991). Den overordnede forståelsen av bærekraft går ut på å ta langsiktig ansvar for virksomheter og de naturlig tilhørende økonomiske-, sosiale- og miljømessige forholdene. Av teori og intervjuer har vi funnet at det er en tydelig sammenheng mellom samfunnsansvar og bærekraft, og at tematikkene kan relateres til hverandre på flere områder.
Formålet med forskningen vår har vært å se på hvordan lederne i konsernene DNB og SMN forstår og utøver samfunnsansvar og bærekraft. Dette har resultert i at vi har definert problemstillingen: Hvordan forstår og utøver ledere i DNB og SpareBank 1 SMN samfunnsansvar og bærekraft? For å besvare problemstillingen valgte vi å formulere fire forskningsspørsmål, som videre resulterte i utarbeidelsen av vår intervjuguide. De overordnede teoriområdene vi har valgt å benytte er samfunnsansvar, bærekraft, ledelse og etikk, da vi mener relevant teori innenfor denne tematikken bidrar til å besvare oppgavens hovedpunkter. Som et supplement til intervjuene med lederne, har bankenes hjemmesider, forskningsartikler og bøker vært essensielle informasjonskilder.
Ved vurdering av valg av metode, konkluderte vi med at kvalitativ metode egnet seg best for å besvare vår problemstilling. De kvalitative dataene våre er hentet fra to personlige intervjuer med ledere i DNB og SMN. Informantene ble valgt ut basert på deres nåværende stilling i banken, samt deres kunnskap om samfunnsansvar og bærekraft. Dette har gitt oss mulighet til å innhente viktig informasjon som ikke er allment tilgjengelig, og samtidig gitt oss et innblikk i hvordan bankene jobber med tematikken. På denne måten fikk vi en helhetlig og dyp forståelse av respondentenes tanker og kunnskap. Vi bestemte oss for å arbeide med begge bankene som ga oss positivt svar på vår henvendelse, altså DNB og SMN, for å besvare oppgavens problemstilling. Ved å sammenligne ledernes uttalelser med etablert teori, vil vi avslutningsvis i oppgaven komme med forslag til forbedringer i bankens videre arbeid med samfunnsansvar og bærekraft.I korte trekk viser våre funn at lederne i bankene i stor grad har en felles forståelse av begrepene samfunnsansvar og bærekraft, og at begge anser tematikken som relevant og viktig. Vi har likevel funnet enkelte forskjeller i ledernes oppfatninger og bankenes arbeid med tematikken. Hovedforskjellen i virksomhetenes samfunnsarbeid ligger i at bankene i stor grad opererer i forskjellige kundesegmenter. Med SMN opplever vi at virksomheten i større grad har fokus på sin lokale forankring og å gi tilbake til samfunnet. DNB tar i større grad samfunnsansvar gjennom å lære sine kunder om økonomi og jobbe for å bidra til likestilling. Begge lederne påpeker også viktigheten av økonomisk lønnsomhet for å danne grunnlag for samfunnsarbeid, og anerkjenner det ansvaret bankene har overfor sine omgivelser. Over the recent years, Norwegian banks have significantly increased their focus on corporate social responsibility and sustainable development. It is clear from the banks marketing that the theme is prioritized and developed. Despite this, we find it difficult to come up with an overall definition of the concept of social responsibility. In theory, we have found that there has been a lot of discussion about the importance of social responsibility and how companies should exercise the theme. Carroll defined corporate social responsibility by specifying companies' financial, legal, ethical and philanthropic obligations to the society (Carroll, 1991). The overall understanding of sustainability is to take long-term responsibility for companies, and the naturally associated economic, social and environmental conditions. From theory and interviews, we have found that there is a clear connection between social responsibility and sustainable development, and that the themes can be related to each other in several areas.
The purpose of our research has been to look at how the managers of the DNB and SMN groups understand and practice social responsibility and sustainable development. This has resulted in us defining the thesis: How do managers in DNB and SpareBank 1 SMN understand and exercise social responsibility and sustainability? To answer the thesis, we chose to formulate four research questions, which further resulted in the preparation of our interview guide. The main areas of theory we have chosen to use are social responsibility, sustainable development, management, and ethics, as we believe relevant theory within these topics contributes to answering the thesis' main points. As a supplement to the interviews with the managers, the banks' websites, research articles and books have been essential sources of information.
When assessing the choice of method, we concluded that the qualitative method was best suited to answer our problem. Our qualitative data are taken from two personal interviews with managers in DNB and SMN. The informants were selected based on their current position in the bank, as well as their knowledge of social responsibility and sustainable development. This has given us the opportunity to obtain important information that is not generally available, and at the same time given us an insight into how the banks work with the topics. In this way, we gained an overall and deep understanding of the respondents' thoughts and knowledge. We decided to work with both DNB and SMN to answer the thesis, because they gave us a positive response to our inquiry. By comparing the managers' statements with established theory, we will conclude the thesis with suggestions for improvements in the bank's further work on social responsibility and sustainable development.
In short, our findings show that the managers of the banks place much equal emphasis when it comes to corporate social responsibility, and that both consider the topic to be relevant and important. Nevertheless, we have found some differences in the managers perceptions and the banks work with the topic. The main difference in the company’s work lies in the fact that the banks operate in different customer segments. With SMN, we experience that they focus to a greater extent on their local roots and giving back to society. DNB, on the other hand, takes greater social responsibility by educating its customers about finances and contributing to gender equality. Both managers also point out the importance of financial profitability, in order to form the basis for social work, and recognize the responsibility the banks have towards their surroundings.