Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.authorJensen, Ida
dc.contributor.authorSivertsen, Roger
dc.contributor.authorKyrrø, Anneli Kalliainen
dc.date.accessioned2021-09-14T17:18:46Z
dc.date.available2021-09-14T17:18:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80218484:80486867
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777261
dc.description.abstractI denne semesteroppgaven er det gjennomført en regnskapsanalyse for perioden 2015 til 2019 for enkeltpersonforetaket Fagermo Gartneri som er lokalisert i Pasvik i Sør-Varanger kommune. Det er også gjennomført en strategisk analyse som inkluderer bedriftens interne og eksterne forhold. Oppgaven innledes med en presentasjon av bedriften og valgt problemstilling. Det er videre redegjort for relevant teori, både for regnskapsanalysen og den strategiske analysen, før vi videre diskuterer og bestemmer seg for metodevalg. Oppgaven fortsettes med beregning og diskusjon av nøkkeltall, da med fokus på lønnsomhet, soliditet, finansiering og likviditet, og den strategiske analysen, med fokus på interne og eksterne forhold. Det er også foretatt en sammenligning med den mest nærliggende konkurrerende bedriften. Regnskapsanalysen har vist at bedriften har et stort forbedringspotensial. Høye kostnader og ustabile inntekter er to utfordringer som kommer tydelig frem. SWOT-analysen får fram gode utgangspunkt for diskusjon hva gjelder utfordringer og muligheter som foreligger, og sammen med regnskapsanalysen skaper dette et bilde av hva som faktisk er situasjonen i Fagermo Gartneri. Overordnet viser analysene at kostnadene generelt er for høye i forhold til inntektene, som blant annet fører til at resultatet blir noe lavt, det blir benyttet kortsiktig gjeld til å finansiere daglig drift, og at det er på grensen til ikke lønnsomt å fortsette drift. Diskusjonen av resultatene av regnskapsanalysen og situasjonsanalysen åpner dog for flere løsninger, og flere er i stor grad «enkle» og realistiske å gjennomføre. Dette betyr at det er gitt flere forslag til å forbedre nøkkeltallene ut fra den strategiske analysen i form av muligheter, som blant annet å satse i større grad på avtaler og mer markedsføring av tilbud og tjenester bedriften allerede har.
dc.description.abstractIn this term paper a financial statement analysis has been conducted for the period 2015 to 2019 for the sole proprietorship Fagermo Gartneri, located in Pasvik, Sør-Varanger municipality. In addition, a strategic analysis focusing on the company’s internal and external factors has been conducted. In the first part of the paper, we introduce the company Fagermo Gartneri and also present the research question. Relevant theory, for both the financial statement analysis and the strategic analysis, is presented, before the research design is discussed. Calculations and discussion of the key figures for profitability, solidity and liquidity are performed, along with a discussion of the strategic analysis covering internal and external factors. In addition, we benchmarked Fagermo Gartneri with a competitor. The conducted financial statement analysis has shown that the company has potential for improvement. Overall, the analysis shows that high costs and unstable revenues are two of the main challenges. From the SWOT analysis we get an overview of some of the challenges and opportunities that the company has, and combined with the financial statement analysis we get a good picture of what the situation at present in Fagermo Gartneri is. The costs are too high compared to the revenues which results in low results in the time period. In addition, the short term debt is used to finance the daily activities, and the company has low profitability. Based on the results of the financial statement analysis and the strategic analysis, several potential solutions are presented to increase the profitability / key figures. Most of these are fairly «simple» to implement, and in general, to improve the key figures, the opportunities that has risen from the strategic analysis are first and foremost to increase marketing as well as aiming for more sales contracts.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRegnskapsanalyse og strategisk analyse av Fagermo Gartneri
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel