Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.authorSandø, Synne Maria
dc.contributor.authorNordheim, Kristin
dc.contributor.authorNordheim, Bente
dc.date.accessioned2021-09-14T17:18:44Z
dc.date.available2021-09-14T17:18:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80218484:80446650
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777260
dc.description.abstractI denne semesteroppgaven har vi sett på den økonomiske utviklingen i TRY Reklame i perioden 2016-2019. Samtidig har vi prøvd å finne årsaker til denne utviklingen. I første del av oppgaven introduserer vi bedriften og presenterer problemstillingen. Deretter tar vi for oss teorien oppgaven har basis i. Det vil her bli gjort rede for relevant informasjon knyttet til regnskapsanalysen og den strategiske analysen vi vil benytte senere i oppgaven. Videre vil vi belyse hvordan vi har gått frem for å svare på problemstillingen i en egen metodedel. Selve analysen av TRY Reklame blir presentert i kapittel 5.0. Vi har delt analysen i tre deler: horisontal analyse, nøkkelstallanalyse og strategisk analyse. Oppgaven avslutter med en diskusjon av funnene vi har gjort. I den horisontale- og nøkkelstallsanalysen har vi tatt utgangspunkt i regnskapet deres fra Proff.no. For ytterligere informasjon og forklaring har vi vært i dialog med TRY Reklames CFO, Morten Polmar. Vi har hatt hovedfokus på nøkkeltallsanalysen, hvor vi har fokusert på nøkkeltall knyttet til finansiering, soliditet, likviditet og lønnsomhet. Ut i fra dette ser vi at selskapet har hatt en negativ økonomisk utvikling i perioden. Likevel overstiger de fleste tallene normtallene, og vi kan dermed konkludere med at de er i en god økonomisk situasjon. For å få et mer helhetlig bilde av utviklingen til TRY Reklame har vi foretatt en strategisk analyse av bedriften. Her har vi tatt utgangspunkt i SWOT, SVIMA og Porters five forces. For å gjennomføre analysen har vi vært i direkte kontakt med konsulent Trond Sandø. Den strategiske analysen har vi brukt til å prøve å finne mulige årsaker til den negative økonomiske utviklingen. Vi ser av Statistisk Sentralbyrå at det er en jevn nedgang i andel TV-seere i Norge. Dette tyder på at fremtidsbildet vil være preget av mindre reklame på de tradisjonelle mediene. Dette gir utslag på den økonomiske utviklingen til TRY Reklame, da de kun setter søkelys på tradisjonelle reklameplattformer. Likevel indikerer SWOT-analysen at TRY Reklame har lagt en god strategi for å imøtekomme utfordringene i tiden som kommer. Avslutningsvis, under diskusjon og konklusjon, trekker vi ut hovedfunnene fra regnskapsanalysen og den strategiske analysen og ser det under ett. Regnskapsanalysen viser jevnt over en noe negativ utvikling for flertallet av nøkkeltallene. Gjennom den strategiske analysen ser vi at dette skyldes en nedgående bruk av tradisjonelle reklameplattformer. Til tross for periodens negative utvikling, ser vi likevel at de overordnet fortsatt har en god iii lønnsomhet, og utmerker seg som landets største reklamebyrå målt i omsetning (Wikipedia, 2021). Vi har derfor stor tro på TRY Reklame, og gleder oss til å følge med på fortsettelsen.
dc.description.abstractThis thesis conducts a study of the economic development in Norway’s largest advertisement agency, TRY, in the period of 2016 to- 2019. Simultaneously, we have tried to find the causes behind this development. First the company and the thesis statement are introduced. Further on, we present theory related to this topic linked to accounting analyses, followed by a strategic analysis. This is followed by our research methodology section, which explain our choices and procedure during this thesis. The analysis of TRY itself will be presented in chapter 5.0. The analysis consists of three parts; horizontal-, accounting- and strategic analysis. Lastly, the thesis are discussed. We gathered data from their financial statements at Proff.no to gain an understanding of the company’s economic situation. Furthermore, we used this information to calculate different key indicators to conduct our horizontal- and accounting analysis. In addition, we have been in contact with the CFO in TRY, Morten Polmar, to get further information and explanation. Our research and results indicated that the company have had a negative economic development in the defined period. Nevertheless, the profitability was still satisfying, and we could therefore conclude that the company is in a decent economic situation. A strategic analysis of the company was then conducted to get an overall picture of their development during the defined period. By using strategic tools such as SWOT, SVIMA and Porters five forces, we got a better understanding of the causes behind their economic development. To gather comprehensive information about the company and the marked, we were in contact with one of TRY’s advisor, Trond Sandoe. In addition, we compared this data to the numbers presented by “Statistisk Sentralbyrå”. The results showed a decrease in the proportion of TV-viewers in Norway. There is no doubt that this has affected the economic situation of commercial companies, since a majority still use TV as their main platform. At last, we present our findings from the accounting- and strategic analysis. Throughout the strategic analysis our results shows that the negative development is linked to the reduced use of traditional media platforms. However, our calculated key indicators shows that the company still has a decent profitability and is by far Norway’s largest commercial company measured in turnover (Wikipedia, 2021).
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan har den økonomiske utviklingen vært for TRY i perioden 2016 til 2019, og hva kan være mulige årsaker til denne utviklingen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel