Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHitland, Synnøve
dc.contributor.advisorSolem, Anne Guri
dc.contributor.authorHellum, Sebastian Bekken
dc.contributor.authorKvello, Joakim
dc.contributor.authorReinhardt, Frode
dc.contributor.authorØlberg, Thomas Schøyen
dc.date.accessioned2021-09-14T17:18:07Z
dc.date.available2021-09-14T17:18:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80204379:80851288
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777242
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven om Equinor er skrevet med bakgrunn i problemstillingen “Hvordan endrer Equinor seg for å nå klimamålene sine?”. Vi endte opp med 3 forskningsspørsmål knyttet opp mot problemstillingen. Teoriene anvendt har til hensikt å underbygge forskningsspørsmålene knyttet til problemstillingen. Gjennom dokumentanalyse og kvalitative, individuelle intervju har prosjektgruppa fått innsikt i ansattes synspunkter på mål, strategier og endringer i selskapet. Av dokumentanalysen fant vi Equinors klimaambisjoner, uttalelser og deres initiativ mot å bli et mer bærekraftig energiselskap. Det var allmenn enighet om at Equinor utviste tilstrekkelig samfunnsansvar blant våre respondenter. Flere viste til at Equinor er en sterk bidragsyter for velferdsstaten Norge, og illustrerte samfunnsansvaret gjennom deres grønne satsinger og prosjekter. Omtrent halvparten av respondentene mente at staten kan ta en mer aktiv rolle i det grønne taktskiftet. Overvekten av respondentene trakk informasjon knyttet til endringer fram som en kilde til misnøye. Dette fordi det enten var for lite informasjon, for dårlig informasjon eller at informasjonen kom for sent. Tilnærmet alle respondentene tok uoppfordret opp at det forelå et forbedringspotensiale i det å ta ut læring i selskapet. Dette bunner ut i at læringen i større grad må tas ut etter endring eller arbeid, for så å deles på tvers av avdelinger. Vår forskning avdekket at Equinor tar i bruk en forhandlingsstrategi for å endre seg.
dc.description.abstractThis bachelor thesis addresses Equinor's change towards achieving its climate ambitions by 2050. We formulated three research questions in order to answer this thesis. The purpose of the theory applied in this thesis is to support our research questions. Through document analysis and qualitative interviews with Equinors employees, the project group gained insight into their viewpoints on goals, strategies, and change. The group discovered Equinor's climate ambitions and initiatives towards becoming a more sustainable energy company through a literature study. There was a consensus that Equinor exhibits sufficient corporate social responsibility. Several respondents highlighted how Equinor is a solid contributor to the Norwegian welfare state and illustrated social responsibility through their green initiatives and projects. About half of the respondents thought that the state could take a more active role in Equinor's sustainable development. The predominance of respondents cited information related to changes as a source of dissatisfaction. There was either a lack of information, inadequate information, or information concerning changes came too late. Almost all respondents unsolicitedly mentioned that there was potential for improvement in taking out learning in the company. This means that learning must be taken out after change or work to a greater extent and then divided across departments. Our research revealed that Equinor uses a negotiation strategy to implement change.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan endrer Equinor seg for å nå klimamålene sine?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel