Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolem, Anne Guri
dc.contributor.advisorHitland, Synnøve
dc.contributor.authorTingstad, Emilie
dc.contributor.authorSteinnes, Johanna
dc.date.accessioned2021-09-14T17:17:56Z
dc.date.available2021-09-14T17:17:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80204379:80702659
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777233
dc.description.abstractTemaet for oppgaven er endringsledelse. Tidligere kunne organisasjoner regne med stabile omgivelser, mens i dag er omgivelsene preget av stadig endring. Organisasjoner må derfor kontinuerlig endre seg for å være konkurransedyktige. Flere studier har vist at de færreste av endringsprosessene som iverksettes i bedrifter lykkes. Vi fikk basert på denne informasjonen lyst til å studere en endringsprosess som har skjedd i praksis. Denne undersøkelsen er gjennomført i samarbeid med A-K Maskiner AS. Formålet med oppgaven er å finne ut hvordan ledelsen har brukt kommunikasjon som verktøy under den omfattende endringsprosessen organisasjonen har vært gjennom fra 2016 og frem til i dag. Endringsprosessen omfattet både endring i organisasjonskulturen og organisasjonsstrukturen til A-K Maskiner, og har berørt alle aspektene ved organisasjonen. Problemstillingen for oppgaven er: “Hvordan har ledelsen i A-K Maskiner brukt kommunikasjon som verktøy for å sikre en effektiv endringsprosess?” For å belyse problemstillingen utarbeidet vi fire forskningsspørsmål, som vi videre brukte til å utforme intervjuguide. I undersøkelsen har vi benyttet kvalitativ metode, hvor vi har gjennomført totalt seks dybdeintervju med ansatte i topp- og mellomledelsen i A-K Maskiner. Vi har brukt teorier som omhandler endringsledelse, motstand og motivasjon for å støtte opp om funnene våre. Teoriene er hentet fra pensumlitteraturen til forskjellige organisasjonsfag vi har hatt på studiet Økonomi og Administrasjon ved NTNU Handelshøyskolen. Gjennom undersøkelsen fant vi ut at kommunikasjon har vært et viktig verktøy i alle ledd av endringsprosessen i A-K Maskiner. Det har blitt brukt for å skape samhold og motivasjon, sette en standard for ønsket atferd, hindre motstand og usikkerhet, og for å endre strukturen i hele organisasjonen. Ledelsen i A-K Maskiner har brukt kommunikasjon som et målrettet verktøy for å få til en endring, og vi har fått inntrykk av at de har oppnådd de ønskede resultatene gjennom dette. Det må likevel nevnes at vi studert endringen gjennom ledelsens perspektiv, slik at de øvrige ansatte som befinner seg på nivåer lenger nede i organisasjonen kan ha hatt en annen oppfatning.
dc.description.abstractThe topic for this research is change leadership. Earlier, organizations could rely on stable surroundings, while today the surroundings are in constant change. Therefore, today's organizations must change continuously to stay competitive. Several studies have shown that very few processes of change that are carried out succeed. Based on these facts, we wanted to study a process of change in an organization. This research has been conducted in collaboration with A-K Maskiner AS. The purpose of the research is to find out how the management has used communication as a tool during the extensive process of change that has lasted from 2016 and until today. The process of change included both change in the organizational culture and the organizational structure of A-K Maskiner and affected all the areas of the organization. The thesis question for this research is: “How has the management at A-K Maskiner used communication as a tool to ensure an efficient process of change?” To explore the thesis question, we prepared four research questions, and developed an interview guide based on these questions. In the research we have used qualitative method, and we have conducted six in-depth interviews with employees from the top- and middle management at A-K Maskiner. We have used theories about organizational change that emphasizes change leadership, resistance, and motivation to support our results. We have studied these theories throughout our degree in Economics and Administration at NTNU Business School. Through our research we discovered that communication has been a valuable tool used in all stages of the process of change at A-K Maskiner. It has been used to create concord and motivation, to set a standard for desirable behavior, to reduce resistance and insecurity, and to change the structure in the organization. The management at A-K Maskiner has used communication as a goal-oriented tool to secure change, and our belief is that the management has achieved the desired results through this. Nevertheless, we need to mention that we have studied the process of change through the management’s perspective, and the employees at the lower levels of the organization may have a different opinion.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan har ledelsen i A-K Maskiner brukt kommunikasjon som verktøy for å sikre en effektiv endringsprosess?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel