Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Terje
dc.contributor.advisorKnardal, Per Ståle
dc.contributor.authorØdegaard, Maud Henny Vestvold
dc.contributor.authorÅslund, Tina
dc.date.accessioned2021-09-14T17:17:00Z
dc.date.available2021-09-14T17:17:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55685018:61332332
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777208
dc.description.abstractSammendrag Økonomistyringen i ideelle organisasjoner er kompleks, på bakgrunn av at virksomhetens suksess måles ved gjennomføring av humanitære aktiviteter, heller enn økonomisk profitt. Prestasjonsmåling i den tredje sektoren har de siste årene fått økt oppmerksomhet, da de må bevise sin humanitære innvirkning på samfunnet for å oppnå legitimitet og donasjoner. Formålet med studien er å bidra til økt forståelse omkring bruken av prestasjonsmåling i en ideell organisasjon, samt viktigheten av å oppnå og bevare tillit i samfunnet. På bakgrunn av dette har vi formulert følgende problemstilling:“Hva kjennetegner bruken av prestasjonsmåling i en ideell organisasjon?”. For å besvare vår problemstilling har vi gjennomført en kvalitativ casestudie av Norges Røde Kors, hvor vi intervjuet seks informanter fra alle nivåer i organisasjonen, både nasjonalt, distrikt og lokalt, for å få ulike perspektiver på fenomenet. Vi har også foretatt en gjennomgang av organisasjonens prestasjonsmålingssystem, samt interne dokumenter. Vår studie tyder på at prestasjonsmåling i ideelle organisasjoner er utfordrende, på bakgrunn av deres kompleksitet og diversitet. Bruken av prestasjonsmåling i Røde Kors kan kjennetegnes ved flere karakteristikker. Prestasjonsmåling benyttes som et legitimitetsverktøy for å rapportere måloppnåelse overfor eksterne givere, heller enn et verktøy for styring av interne prosesser og måloppnåelse. Humanitær effekt er vanskelig å måle, da målene er kvalitative med tilhørende kvantitative indikatorer. Det er viktig å se på totaliteten av mål, ved vurdering om hvorvidt de humanitære målene er nådd. Dette medfører at det benyttes skjønnsmessige vurderinger i form av tilnærminger og antagelser. En utfordring knyttet til bruken av prestasjonsmåling er at det til en viss grad nedprioriteres ved distriktene, fordi det mangler kapasitet og kompetanse. Det er vanskelig å få hele organisasjonen til å forstå den faktiske verdien av prestasjonsmåling. Frivillige, med kun et ønske om å bidra med humanitært arbeid, kan oppleve det å måle og rapportere på prestasjoner fjernt fra sin virkelighet.
dc.description.abstractAbstract Management accounting in non-profit organizations is complex because their success is measured in execution of humanitarian activities rather than financial profit. Performance measurement in the third sector has received increasing attention in recent years as they must prove their humanitarian impact on society to gain legitimacy and donations. The purpose of our study is to increase the understanding about the use of performance measurement in a nonprofit organization, as well as the importance of gaining and maintaining trust from the society. Based on this, we have formulated the following thesis question: "What characterizes the use of performance measurement in a non-profit organization?". To answer our thesis question, we conducted a qualitative case study of the Norwegian Red Cross. We interviewed six informants from all levels of the organization, both national, district and local, to obtain different perspectives on the phenomenon. We have also reviewed the organization's performance measurement system, as well as internal documents. Our study suggests that performance measurement in non-profit organizations is challenging, due to their complexity and diversity. The use of performance measurement in the Red Cross can be described by several characteristics. Performance measurement is used as a legitimacy tool for reporting goal attainment to external donors, rather than a tool for managing internal processes and goal attainment. Humanitarian impact is difficult to measure, as the goals are qualitative with associated quantitative indicators. It is important to look at the totality of goals, when assessing whether the humanitarian goals have been achieved. This means that discretionary assessments are used in the form of approaches and assumptions. One challenge is that performance measurement is to a certain extent not prioritized in the districts, due to a lack of capacity and competence. It is difficult to get the entire organization to understand the true value of performance measurement. Volunteers with the desire to contribute with humanitarian work, can perceive measure and report on performance as remote to their activities.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titlePrestasjonsmåling i ideelle organisasjoner: En casestudie av Norges Røde Kors
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel