• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Vi er her for å tjene mest mulig penger, men vi skal ikke gjøre det på bekostning av naturen»

Bødal, Heidi Flo; Gabrielsen, Gina Hernandez
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:55685018:60070454.pdf (8.222Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2777205
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU Handelshøyskolen [1516]
Abstract
Global oppvarming og rovdrift av naturressurser kan ses på som to av de viktigste problemene

i verden. Dagsaktualiteten til temaet bærekraft øker stødig i samsvar med fokus på lavere

utslipp og klimavennlige løsninger. Formålet med vår studie er å undersøke hvordan

bærekraft kan innvirke på en forretningsmodell, samt redegjør for forholdet mellom et

selskaps økonomistyring og implementering av bærekraftige tiltak. I oppgaven benyttes en

enkelt casebedrift, NutriMar AS, ettersom selskapet har en sirkulærøkonomisk

forretningsidé.

Overordnede problemstilling for oppgaven er:

Hvordan samspiller bærekraft og økonomistyring, og vil dette samspillet påvirke

selskapets konkurransekraft?

For å svare på problemstillingen har også følgende forskningsspørsmål blitt utviklet:

1. Hvordan samspiller styringsmekanismene i en bærekraftig forretningsmodell?

2. Hvilke utfordringer kan oppstå knyttet til å realisere både lønnsom og bærekraftig

utvikling?

For å svare på problemstillingen benyttet vi et kvalitativ forskningsdesign, med både

intervjuer og dokumentstudier. Det ble totalt gjennomført åtte intervjuer av informanter med

ulike stillinger i NutriMar. Funn fra intervjuene og dokumentstudier ble analysert mot

tidligere forskning på temaet bærekraft, situasjonsbestemt teori og styringssystemer som en

pakke. Vi valgte å bruke Simons fire kontrollnivåer som rammeverk for analyse av

styringssystemet. I vår studie baserer vi begrepet bærekraft på den tredelte bunnlinjen, som i

tidligere forskning inkluderer klima og miljø, sosiale forhold og økonomi.

Studiens funn tyder på at den økonomiske bunnlinjen i bærekraftsbegrepet prioriteres over

den sosiale og miljømessige. Argumentene tar utgangspunkt i oppfatningen om at bærekraftig

økonomi er grunnleggende i forretningsdrift, slik at selskaper trenger økonomisk sikkerhet i

bunn for å videre kunne løse sosiale og miljømessige problemstillinger. Likevel finner vi

indikasjoner på at bunnlinjene samspiller i sentrale avgjørelser, spesielt i forbindelse med

NutriMars investeringsfokus. Samfunnets stadig økende oppmerksomhet rundt temaet

iv

bærekraft bidrar til at konkurransekraft styrkes gjennom den sosiale og miljømessige

bunnlinjen, og således videre forsterker den økonomiske bærekraften.

For vår casebedrift finner vi utfordringer både i retning av muligheter og fallgruver.

Muligheter knytter seg spesielt til konkurransekraft gjennom differensiering og kundeforhold,

mens fallgruver omfatter negative eksternaliteter som problemer med lukt, og

miskommunikasjon som fører til negativ omtale. Ettersom NutriMar er et relativt lite selskap i

utvikling finner vi overvekt av interaktive styringsmekanismer i forretningsmodellen, men

også indikasjoner på grense-, tros- og diagnostiske mekanismer. Som Simons (1995)

poengterer i sitt rammeverk er samspillet mellom mekanismene sentralt, noe vi i vår case

finner flere indikasjoner på.
 
Global warming and extensive exploitation of natural resources are some of the most pressing

issues facing modern societies. The day-to-day sustainability theme is steadily increasing in

line with the focus on lower emissions and climate-friendly solutions. The purpose of our

study is to investigate how sustainability can affect a business model, as well as explain the

relationship between a company’s financial management and the implementation of

sustainable measures. The project uses a single case company, NutriMar AS, which has a

circular economic business idea.

The overall issues for the assignment are:

How do sustainability and financial management interact, and will this interaction

affect the company’s competitiveness?

To answer the problem, the following research questions have also been developed:

1. How do the management mechanisms interact in a sustainable business model?

2. What challenges can arise in realizing both profitable and sustainable development?

To answer these questions, we used a qualitative research design, with both interviews and

document studie. A total of eight interviews were conducted with personnel working in

different positions in the company. Findings from the interviews and litterature review were

analyzed and the findings compared against the research literature on sustainability,

situational theory and management systems. We chose to use Simon's four control levels as a

framework for analyzing the management system. In our study, we base the concept of

sustainability on the triple bottom line, which in previous research includes climate and

environment, social conditions and economics.

The findings indicate that the economic bottom line is prioritized over social and

environmental factors. Sustainable economics is fundamental to business operations, thus

companies need financial security at the bottom in order to further solve social and

environmental issues. Nevertheless, we find indications that the three bottom lines interact in

key decisions, especially in connection with NutriMar's investment focus. Society's everincreasing

focus on sustainability contributes to strengthening competitiveness through the

social and environmental bottom line, and thus further enhances economic sustainability .

vi

We find evidence of several opportunities and pitfalls related to sustainable operations in the

analysis of the case business. Opportunities are particularly linked to competitiveness through

differentiation and customer relationships, while pitfalls include negative externalities such as

odor problems and miscommunication leading to negative public relations. As NutriMar is a

relatively small company in growth, we find the overweight of interactive management

mechanisms in the business model, but also indications of boundary, belief and diagnostic

mechanisms. We find indications of interaction between several types of management control

systems, which is central to achieve long-term sustainable economic growth.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit