Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOddane, Torild A.
dc.contributor.authorMyren, Ingeborg Amalie
dc.date.accessioned2021-09-14T17:15:53Z
dc.date.available2021-09-14T17:15:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55685176:60645924
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777173
dc.description.abstractUniversitetssektoren i Norge har endret seg mye de siste årene. Instituttlederrollen har også gjennomgått en transformasjon, fra en valgt instituttleder til en åremålsansatt instituttleder. Gjennom denne transformasjonen har rollen blitt mer formalisert og profesjonalisert. Samtidig beveger arbeidslivet seg fra hardt til varmt arbeid, og emosjoner får mer og mer plass i organisasjonene. Formålet med denne studien er dermed å få en forståelse av instituttlederes opplevelse av egen rolle, en mellomlederrolle i universitetssektoren. Studien er basert på åtte dybdeintervjuer med instituttledere ved Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU). For å kunne belyse forskningsspørsmålet «Hva særpreger instituttlederes opplevelse av egen rolle?», benytter studien to ulike perspektiver; rolleperspektivet og det emosjonelle perspektivet. Rolleperspektivet knyttes primært opp til Henry Mintzbergs og Rosemary Stewarts rolleteorier. I tillegg sammenlignes og underbygges noen av studiens funn med tidligere utførte studier på instituttledere og universitetssektoren. Det emosjonelle perspektivet knyttes til Arlie Russell Hochschilds begrepsapparat og teorier om emosjonelt arbeid og emosjonsregulering. De empiriske funnene viser at instituttlederrollen innebærer en fragmentert arbeidshverdag preget av bruk av faglig ledelse. Videre viser funnene at instituttlederne mangler formell ledelsesutdanning, og at de av den grunn anser spesielt personalansvaret som emosjonelt krevende. Begreper som oversetter, sjonglør og svamp er benyttet for å beskrive de utfordringene som mellomlederrollen instituttleder står overfor. Instituttlederrollen er også omtalt som en uriaspost, hvilket kan sammenlignes med den klassiske «mellom barken og veden»-utfordringen som mellomledere står overfor. Instituttlederne opplever positive så vel som negative emosjoner i sin rolle, hvor de negative emosjonene i stor grad gjelder ledelsen, og de positive emosjonene i stor grad gjelder de ansatte ved instituttene. Basert på en mannsdominert rolle og de emosjonene instituttlederne uttrykker at de opplever, gir instituttlederrollen et maskulint uttrykk. Nøkkelord: Instituttleder, mellomleder, lederrolle, emosjonelt arbeid, emosjonsregulering, UH-sektoren
dc.description.abstractThe university sector in Norway has changed a lot over the past years. The head of department role has also undergone a transformation, from a chosen head of department to a fixed-term head of department. Through this transformation, the role has become more formalised and professionalised. At the same time, working life is moving from cold to warm labour, and emotions are gaining more and more space in organisations. The purpose of this study is to gain an understanding of the experience of the head of department regarding their own role, a middle manager role in the university sector. The study is based on eight in-depth interviews with head of departments at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). In order to elucidate the research question "What characterises the head of departments experience of their own role?", the study uses two different perspectives; the role perspective and the emotional perspective. The role perspective is primarily linked to Henry Mintzberg’s and Rosemary Stewart’s role theories. In addition, some of the study’s findings are compared and substantiated with previously conducted studies on head of departments and the university sector. The emotional perspective is linked to Arlie Russell Hochschild’s conceptual apparatus and theories of emotional labour and emotional regulation. The empirical findings show that the role of the head of department entails a fragmented working day characterised by using vocational management. Furthermore, the findings show that the head of department lack formal management education, and that they therefore regard personnel responsibility as emotionally demanding. Terms such as translator, juggler and sponge have been used to describe the challenges facing the middle manager role of the head of department. The head of department-role is also referred to as an exposed position, which is comparable to the classic “between a rock and a hard place”-challenge faced by middle managers. The head of department experiences positive as well as negative emotions in their role, where the negative emotions are related to the management, and the positive emotions are related to the personnel at the institute. Based on a male-dominated role and the emotions the head of department express that they are experiencing, the head of department-role gives a masculine expression. Keywords Head of department, middle manager, manager role, emotional labour, emotional regulation, university sector
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ arbeide som en instituttleder er som å arbeide i en dyrehage!
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel