• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nær penger og pasienter Perspektiver på pasientens kår, sykepleie og nærhetsetikk når økonomisk rasjonalitet endrer sykehusdriften

Brænd, Jorunn Andrea
Doctoral thesis
View/Open
fulltext not available (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/277714
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosialt arbeid [482]
Abstract
Nær penger og pasienter

Perspektiver på pasientens kår, sykepleie og nærhetsetikk når økonomisk rasjonalitet

endrer sykehusdriften

Intervjuede sykepleiere og prester opplever at manglende effektivitet og svake

kommunikasjonslinjer representerer organisasjonsmessige utfordringer ved innføring av

sterkere økonomisk rasjonalitet i sykehusene. Det mangler samhandling og

helhetstenkning, og få informanter opplever at det telles rett i sykehus i dag. Ved å

innarbeide mer av de mykere sidene ved sykepleie i registreringssystemene mener jeg

en lettere vil kunne fange helheten.

Et annet tydelig funn er at informantene opplever at pasientene får dårligere service enn

før, ved at sykepleieres tid er blitt mindre, liggetiden kortere og det er økt fokus på

teknisk-medisinsk behandling fremfor på medmenneskelig omsorg. Dette funnet står i

kontrast til en del pasientundersøkelser, og er verdt å undersøke videre. Avhengig av

årsak bør enten sykepleierne og prestene få en realitetsorientering, situasjonen må

aksepteres i lys av begrensete tilgjengelige ressurser eller pasientbehandlingen bør

endres.

Hoveddelen av informantene beskrev at unge og en del middelaldrende syke er gått fra å

være ydmyke pasienter til å bli bevisste kunder, mens mange eldre forholder seg til en

kultur som er passé. Mange informanter opplevde at kundeperspektivet har gjort det

offentlige sykehustilbudet mer servicerettet; pasienter får tidligere behandling og ofte

bedre informasjon enn før. Samtlige informanter sa seg enige i at de pasientene som

krever mest er de som får mest, og risikoen er da til stede for at de svakeste pasientene

taper på å være kunder.

greit for dem. Min studie viser at sykepleiere opplever få grunnleggende konflikter i

møtet mellom egen profesjons og ledelsens verdigrunnlag. Flere sykepleiere sier at de

distanserer seg fra jobben, mens andre er mer engasjert enn før. Sykepleiere tar seg

tydelig rom for ulik yrkesutøvelse, uten korrigering fra ledelsen. De fleste synes å være

for travle til å være særlig opptatt av nærhetsetikkens tanker om moralske forpliktelser.

Mange gir uttrykk for lettelse over å slippe å komme nært pasienters følelser, og mener

å opptre med en selvsagt profesjonell distanse. Likevel beskriver flere at de kommer i

indre konflikt av å stå i spennet mellom arbeidsdagens oppdrag og nærhetsetikkens bud.

Det kan se ut som det fagetiske fundamentet for sykepleieutøvelsen gradvis redefineres,

slik at nærhetsetikkens idealer blir mer tilfeldig praktisert. Det kan også være en risiko

for at dagens sykehussystem stimulerer profesjonsutøvernes egoisme og nedtoner

altruisme. Mitt funn – at de fleste sykepleiere beveger seg vekk fra et opplevd personlig

ansvar for pasientens ve og vel – kan være verdt et større fokus i videre forskning.

Kanskje vil den historiske pendelen slå tilbake, noe annet vil være i kontrast til

nærhetsetikkens innhold. Om pasienten får bedre omsorg og derav raskere tilfriskning

og tidligere utskrivelse, så vil sykehuset kunne få økt gjennomstrømning og bedre

økonomi. Omsorg og nærhetsetiske perspektiver må i så fall bli bedre innarbeidet i

organisasjonen og i dens måleparametre.

Ledelsen oppfattes av mange som fjern, og en del informanter opplever at små og større

beslutninger blir trådd ned over dem. Dersom ledelsen bare ser

gjennomstrømningstakten og resultatet på bunnlinjen, mens sykepleiere bare ser

enkeltmennesket, representerer det er reelt problem, som må løses. Gruppene bør samles

for å oppnå forpliktende enighet. Det kan være at verken ledelsen eller sykepleiere

klarer å se den fulle dybden i utfordringen, og en løsning kan være å skolere sykepleiere

i økonomisk teori og nyttetenkning, og motsatt, skolere sykehusledelsen i nærhetsetikk.

Løsningen bør ligge nært organisasjon, profesjon og pasient, og det vil kreve dyktige

ledere og god kommunikasjon å utarbeide den.

En grunnleggende endring har skjedd i sykehus uten forutgående debatt – noen

pasienter må i dag dø alene eller reise hjem mot sin vilje for å dø. Informantene hevder

at noe av årsaken er at disse er en utgift for sykehusene. Døden er tatt inn i markedets logikk; den er ikke lønnsom. Jeg mener det er uverdig at pasienter skal måtte dø alene,

og mener vi trenger en bredere debatt om omsorgsvilkårene for døende. Om sykepleiere

lettere enn før betakker seg og sier: ”Jeg gjorde bare jobben min!”, så står dette utsagnet

som selve anti-tesen til nærhetsetikkens ansvar.
 
Close to money and patients

Perspectives on patients’ conditions, nursing and ethics of closeness when economic

rationality changes how Norwegian hospitals are run.

Interviewed nurses and priests experience that lack of efficiency and weak

communication lines represent organizational challenges after economic rationality has

been introduced in hospitals. There is a lack of holistic thinking, and a lack of

interaction between professionals and between departments. Only a few of the

respondents experience that the most relevant quantities are registered and counted in

hospitals today. By incorporating more of the softer sides of nursing in the registration

systems, I believe it will be easier to capture the totality of health care.

Another clear finding is that respondents experience that patients receive poorer service

than before. The nurses’ time spent with patients has become less, the duration of stay

in hospital for each patient is shorter, and there is an increased focus on technicalmedical

treatment rather than on human care. This finding is in contrast to a number of

published patient surveys, and should be investigated further. Depending on the cause,

nurses and priests should either receive a reality orientation, the situation should be

accepted in the light of limited available resources or the practice of patient care should

be changed.

The majority of the respondents reported that young and middle-aged sick people have

altered their attitudes from that of humble patients to that of conscious consumers, while

many elderly people relate to a culture that is outdated. The respondents observed that

changing the patient’s role to that of a customer has made public hospitals more service

oriented; patients get treatment earlier and often receive better information. All

respondents agreed that the parents who are most vocal and demand the most are the

ones that receive the most. The weakest patients may then be at risk of receiving poorer

treatment.

Most nurses in the study claim that the professional standards and the obligation to help

are unchanged, suggesting that the introduction of market-inspired management has

gone smoothly. My study shows that nurses are experiencing few basic conflicts

between professional and managerial values. Several nurses said that they distance

themselves from the job, whilst others are more engaged than before. Nurses are clearly

making room for individual professional practice, without correction from their leaders.

Most of them seem to be too busy to be much concerned with thoughts about moral

obligations. Many expressed relief over not having to deal closely with patients’

feelings, and believe in maintaining a professional distance. Nevertheless, several

nurses describe entering into inner conflict between the working duties and ethics of

closeness.

It may seem like the ethical foundation of nursing gradually becomes redefined, such

that ethical ideals of closeness are more randomly practiced. A risk is also that the

current hospital system stimulates the professional’s selfishness and downplays

altruism. My finding – that most nurses are moving away from a personally felt

responsibility for the patients welfare – might be worth a larger focus in future research.

Perhaps the historical pendulum will swing back; anything else will be in contrast to the

ethics of closeness. If the patient receives better care and hence recovers faster and is

earlier released from hospital, the result will be increased throughput and improved

economy for the hospital. To achieve that, patient care and ethical perspectives must be

better incorporated in the organization and its registration systems.

Management is seen by many respondents as distant, and some feel that both important

and less important decisions are forced upon them. If management only sees throughput

and the financial result on the bottom line, while the nurses only see the individual

patient, it presents a real problem, which must be solved. These groups should come

together to achieve binding agreement. Perhaps both management and the nurses fail to

see the full depth of the challenge. A solution could be to educate nurses in economic

theory and utilitarianism (benefit thinking), and to educate hospital management in ethics of closeness. The solution should closely involve the organization, professionals

and patients, and will require skilled management to work out.

A fundamental change has occurred in hospitals without prior debate – some patients

are today dying alone, or are sent home to die, against their will. Respondents claim that

part of the reason is that dying patients are expenses for hospitals. Death is taken into

the market’s logic, it is not profitable. It is shameful that patients have to die alone.

Nurses may more easily than before deny responsibility and say: “I only did my job”,

which stands as the antithesis to the responsibility of ethics of closeness.
 
Publisher
NTNU
Series
Doctoral thesis at NTNU;2014:281

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit