Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStiklestad, Trond
dc.contributor.authorMortensholm, Stein
dc.date.accessioned2021-09-14T17:14:39Z
dc.date.available2021-09-14T17:14:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55684136:59650286
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777139
dc.description.abstractDenne oppgaven analyserer hvordan endringsledelse ble utøvd under fusjonen mellom NTNU, Høyskolen i Sør-Trøndelag, Høyskolen i Gjøvik og Høyskolen i Ålesund og hvilke effekter den har skapt. Ti instituttledere er intervjuet om temaene endringsstrategier, effekter, endringskompetanse og -kapasitet, motstand og andre barrierer og hvilke strategier de mener vil hjelpe NTNU å realisere målene ved fusjonen, hvor oppgaven avgrenser til målet om økt kvalitet på utdanningsområdet. I tillegg inngår en dokumentanalyse av resultater på Kunnskapsdepartementets styringsparametere og NIFUs følgeforskning på fusjonen. Hensikten er å besvare problemstillingen: Hvilke endringsstrategier vil forbedre utdanningskvaliteten ved NTNU? Åtte av ti instituttledere ser positive effekter av fusjonen på utdanningsområdet, men flere advarer mot økt teoretisering i bachelorutdanningene. Finansieringsmodellen for sektoren oppleves som en barriere i arbeidet med å skape en felles kultur og å kunne realisere målet om kvalitet på alle områder. NTNU har ikke nådd stabiliseringsfasen for denne radikale endringsprosessen enda.
dc.description.abstractThis thesis analyses how change management was exercised during the merger between NTNU, Sør-Trøndelag University College, Gjøvik University College and Ålesund University College and what effects it has created. Ten Department Heads has been interviewed on the topics of change strategies, effects, change competence and capacity, resistance and other barriers and what strategies they believe will help NTNU realize the goals of the merger, where the task is limited to the goal of increased quality in the educational field. In addition, a document analysis of results on the Ministry of Education's management parameters and NIFU's follow-up research on the merger is included. The purpose is to answer the question: What change strategies will improve the quality of education at NTNU? Eight out of ten Department Heads see positive effects in the quality of education after the merger. However, several warn against increased theorizing in the undergraduate programs. The financing model for the sector is perceived as a barrier in the efforts to create a common culture and to realize the goal of quality in all areas. NTNU has not yet reached the stabilization phase for this radical change process.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke endringsstrategier vil forbedre utdanningskvaliteten på NTNU?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel