Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOpstad, Leiv
dc.contributor.authorKvanmo, Øyvind Lind
dc.date.accessioned2021-09-14T17:14:33Z
dc.date.available2021-09-14T17:14:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55684136:59111648
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777137
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker jeg faktorer som påvirker i hvilken grad ansatte i norsk sentralforvaltning legger vekt på resultater og effektivitet i jobben sin. Resultater og effektivitet er helt sentralt størrelser innenfor mål- og resultatstyring som har vært det grunnleggende styringsprinsippet i statsforvaltningen siden 80-tallet. Det teoretiske rammeverket i denne oppgaven bygger på mange ulike bidrag fra både norsk, nordisk og amerikansk kontekst. En teoretisk utfordring er at mange tidligere studier enten er gjennomført i en angloamerikansk kontekst eller på lokalt nivå. Det finnes begrenset med studier av mål- og resultatstyring i statsforvaltningen i Norge. Slik sett kan oppgaven bidra med mer kunnskap på et område hvor det finnes få empiriske studier. Den teoretiske modellen består av tre grupper med faktorer som vi venter at har betydning. Det er individuelle faktorer slik som erfaring, utdanning og motivasjon. Videre er det jobbrelaterte faktorer slik som posisjon i virksomheten, egenskaper ved arbeidsoppgavene og kontakt med private virksomheter. Den siste gruppen med faktorer er organisatoriske og kulturelle faktorer. Disse inkluderer forvaltningsnivå, gjensidig tillit mellom forvaltningsnivåene og de ansattes syn på eller forståelse av mål- og resultatstyring. Metodisk er denne oppgaven en kvantitativ tverrsnittstudie basert på data fra forvaltningsundersøkelsen fra 2016. Resultatene i oppgaven viser at både individuelle faktorer blant de ansatte samt jobbrelaterte faktorer har til dels stor betydning for i hvilken grad de ansatte vektlegger resultater og effektivitet. Derimot ser organisatoriske og kulturelle faktorer ut til å ha noe mindre betydning. Enkeltfaktoren som ser ut til å ha størst betydning er altruistisk motivasjon. Dette handler da om i hvilken grad de ansatte vektlegger det å gjøre noe samfunnsnyttig i sin jobb. Resultatene kan også indikere at kontrollaspektet bør tones ned til fordel for læringsaspektet ved utforming av mål- og resultatstyringssystemet i staten.
dc.description.abstractIn this thesis I will examine factors that impact how employees in Norwegian government agencies emphasize results and efficiency in their job. Performance management and performance measurement has been the underlying principle of management and governance in Norwegian government agencies since the 80s. The theoretical framework for this thesis rests on contributions from different previous studies, both from a Norwegian, Nordic and American context. It is a theoretical challenge that many previous studies have been carried out in an Anglo-American or local context. There is currently a lack of empirical studies of the Norwegian central government. Thus, this thesis can potentially make relevant contributions to the literature. The theoretical framework comprises three groups of relevant factors associated with emphasize on results end efficiency. The three groups are individual factors, job related factors and organizational and cultural factors. Individual factors cover experience, education and motivation. Job related factors include position in the agency, tasks and contact with private sector firms. Among the organizational and cultural factors, we include level of the government agency, mutual trust between agencies and employees view of performance management and measurement. This thesis is a cross sectional quantitative study utilizing regression analysis. The data used comes from a survey conducted across all Norwegian government agencies in 2016. The findings show that both individual and job related factors has an impact on the emphasis on results and efficiency. On the other hand, the organisational and cultural factors seem to have comparable less impact. The most important single factor seems to be altruistic motivation among the employees. The results in this thesis might imply that the design of the results management system should put less emphasize on the control aspect and more emphasize on the learning aspects of the system.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleMellom tillit og kontroll - En kvantitativ undersøkelse av faktorer som påvirker praktiseringen av mål- og resultatstyring i sentralforvaltningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel