The sales seasonality premium
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2777105Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven replikerer jeg forskningen av Grullon et al.(2020), som finner at sesongmønstre i avkastningen er mot syklisk. Ved å bruke den samme lang-kort investeringsstrategien som dem, konkluderer jeg også dette i oppgaven. Med en årlig meravkastning på 7,5 \% når man går lang i aksjer i lavsesong og kort i aksjer i høysesong, basert på en tidsperiode fra 1972-2017. Videre testing viser at effekten er sterkere blant større selskaper. Testing av volatilitet viser at firmaene som har mest svingninger i lav og høysesong er de som skaper sesongeffekten, sammenlignet med firmaer som har stabilt salg ut året. Sesongeffekten blir også sterkere det siste tiåret. Ved å bruke en faktor basert på salg av Grullon et al.(2020) som viser at salgseffekten har en høy Sharpe og en lav standardavvik. Å fjerne andre sesongeffekter viser at denne sesongeffekten ikke er relatert til disse. Til slutt tester jeg noen av hypotesene av Grullon et al.(2020) for å finne en forklaring på premien, som real opsjon og gearingsteori, der jeg bekrefter at de er en del av forklaringen, i likhet med funnene til Grullon et al.(2020). In this thesis, I replicate the research by Grullon et al.(2020), who find seasonal patterns in stock returns to be counter-seasonal. Applying the same long-short investment strategy as them, I also conclude this in the thesis. With an annual excess return of 7.5\% when buying firm stocks in low season and short them in high season, based on a period from 1972-2017. Further testing shows that the effect is more substantial amongst larger firms. Testing the volatility shows that the firms which have low and high season are the ones who create the seasonality effect, compared to firms with stable sales. The seasonality effect also increases through the decades. Using a factor created on sales by Grullon et al.(2020) shows that the sales effect has a high Sharpe ratio and a low standard deviation. Removing other seasonality effects shows that this seasonality effect is not related. Lastly, I test some of the hypotheses by Grullon et al.(2020) in order to find an explanation for the premium. Such as real option and leverage theory, where I confirm that they are some part of the explanation, similar to the findings of Grullon et al.(2020).