Vareleveranser til Byhaven kjøpesenter i Trondheim – en mulighet for å frigjøre gateareal, redusere trafikk i byen og å oppnå et attraktivt og levende bysentrum?
Abstract
Over halvparten av mennesker på jorda bor i byer og enda flere vil flytte dit. Dette er en trend som skaper utfordringer for bylogistikk. Hvordan kan man flytte varer, utstyr og avfall inn til og ut fra byer mest mulig effektivt og uten å forstyre beboere? Dette er et relativt enkelt spørsmål som innebærer komplekse svar.
Denne oppgaven har som hovedmål å svare på dette ved å analysere en liten del av problemet. Gjennom å innhente data fra gateobservasjoner, litteraturstudier og gjennomførte samtaler, ble det dannet grunnlaget for å besvare følgende problemstilling:
Vareleveranser til Byhaven kjøpesenter i Trondheim – en mulighet for å frigjøre gateareal, redusere trafikk i byen og å oppnå et attraktivt og levende bysentrum?
Oppgaven tar for seg observasjoner av vareleveringsprosessen til Byhaven kjøpesenter, analyserer effektiviteten fra godskjøretøy til mottaker, reflekterer over muligheter for å frigjøre areal rundt kjøpesenteret og redusere varetrafikken til kjøpesenteret.
Det finnes flere tiltak som kan hjelpe med å begrense trafikk i byen og frigjøre mer areal med tanke på varelevering til Byhaven kjøpesenter. Utbygging av konsolideringssentre i nærheten av Midtbyen virker som et tiltak med mest potensiale til å påvirke trafikken. Bruk av kollektivtransport og tilgjen-gelige parkeringshus ville også ha hjulpet. Betjening og oppgradering av varemottaket gjennom en ny layout, standardisering av rutiner og styring av vareleveranser gjennom tidsbegrensning kan bidra til mer frigjort areal rundt Byhaven kjøpesenter. Fleksibilitet i planlegging av bylogistikk er nevnt som en viktig konsept som burde inngå i alle planleggingsprosesser både hos offentlige og private aktører.
For å oppnå best effekt av innførte tiltakene, må de følges opp. Lean filosofi og dens verktøy kan benyttes for å forsikre kvaliteten av anbefalte løsninger.
Det konkluderes med at målene kan oppnås, men ikke like lett. De to første målene, reduksjon av trafikk og frigjøring av gateareal, baserer seg på rimelig ukompliserte løsninger som enten allerede er tilgjengelige eller kan lages med tilgjengelig teknologi. Den beste effekten oppnås ved samtidig implementering av alle tiltakene. Fokus på kontinuerlig forbedring gjennom måling og effektivisering av valgte mål er nødvendig for å lykkes.
Det siste målet, å oppnå et mer levende og attraktivt bysentrum som beskrevet i Trondheim kommune sine planer, virker litt vanskeligere. Grunnen til det er potensielle interessekonflikter mellom det å tilfredsstille behov for både myke trafikanter ved Byhavenkvartalet og gjennomføring av vareleveranse til Byhaven kjøpesenter. Over half of the people on earth live in cities and even more want to move there. This is a tendency that creates challenges for urban logistics. How can goods, equipment and waste be moved in and out of cities as efficiently as possible and without disturbing residents? This is a rather simple question that involves complex answers.
The main goal of this BA thesis is to reply this by analysing a small part of the problem. By collecting data from street observations, literature studies and conducted conversations, the basis was formed to find a solution to the following problem:
Deliveries of goods to Byhaven shopping centre in Trondheim - an opportunity to free up street space, reduce traffic in the city and to achieve an attractive and vibrant city centre?
The thesis deals with observations of the goods delivery process to Byhaven shopping centre, analyses the efficiency from freight vehicles to recipients, reflects on opportunities to free up space around the shopping centre and reduce the movement of goods to it.
There are several measures that can help limit traffic in the city and free up more space in regards to delivering goods to Byhaven shopping centre. Development of consolidation centres near Midtbyen seems like a measure with the most potential to affect traffic. Use of public transport and available multi-storey car parks would also help. The employment of a worker and upgrading of the loading dock through a new layout, standardization of routines and management of goods deliveries through time limitation can contribute to more free space around Byhaven shopping centre. Flexibility in planning urban logistics is mentioned as an important concept that should be included in all planning processes for both public and private operators.
In order to achieve the best effect of the introduced measures, they must be followed up. Lean philosophy and its tools can be used to ensure the quality of recommended solutions.
It is concluded that the goals can be achieved, but not as easily. The first two aims, traffic reduction and freeing up of street space, are based on reasonably uncomplicated solutions that are either already available or can be created with available technology. The best effect is achieved by simultaneously implementing all the measures. Focus on continuous improvement through measurement and streamlining of selected goals is necessary for success.
The last objective, to achieve a more vibrant and attractive city centre as described in Trondheim municipality's plans, seems a little more difficult. The reason for this is potential conflict of interests between satisfying the need for both vulnerable pedestrians and cyclists and carrying out goods delivery to Byhaven shopping centre.